Zelf je eigen functie vormgeven, klinkt toch als dé droom? Onze Digital Mastermind Britt deed het. Vanuit haar bestaande rol als Social en Content Marketeer bij Adwise maakte ze (deels!) de overstap naar WisePeople. Zo werkt ze een paar dagen in de week ook in-house op locatie bij verschillende opdrachtgevers. Voor Britt de perfecte combinatie. Benieuwd hoe ze dit voor elkaar kreeg? Je leest het hier.
Even voorstellen: Dit is Britt Veldhuis en zij is één van onze Digital Masterminds.
Britt studeerde Creative Business, voorheen Media, Informatie en Communicatie, aan het Saxion in Enschede. Na haar stage bij Adwise kon ze blijven ‘plakken’ en in de jaren daarna specialiseerde ze zich in social media, content en design. Britt vertelt hoe dit proces verliep: ‘Ik begon in een functie waarin ik mij breed bezig hield op social vlak, zowel organic als advertising. Al gauw kwam ik erachter dat de specialisatie social organic mij het meest aansprak, en dat ik mij hier meer in wilde ontwikkelen. Ik vind het namelijk leuk om creatief bezig te zijn, en dat kan ik vooral kwijt in het ontwikkelen van social content.’
Een super mooi inzicht, maar hoe breng je dit vervolgens in de praktijk? Britt wilde zich meer focussen op de organische en conceptmatige kant van social media. Binnen Adwise was daar tot op zekere hoogte ruimte voor, maar niet genoeg om haar hele werkweek te vullen. En toen was daar… WisePeople! Britt: ‘Ik kwam in gesprek met Sanne en vanuit WisePeople bleken er mogelijkheden te liggen om mij op dit vlak te kunnen ontwikkelen’. Zo is Britt aan de slag gegaan bij Quadro, een specialist in het maken van luxe maatwerk interieurs voor wonen en werken. Later kwam daar ook Nedupack bij, producent van kunststof verpakkingen. Bij beide organisaties richt Britt zich op content en social media, en kan ze breder meedenken over marketing specifieke vraagstukken.
Deze manier van werken zorgt dat Britt zich vakinhoudelijk volledig kan focussen op wat ze echt leuk vindt en hier sneller in ontwikkelt. Ook het in-house werken bij de opdrachtgevers bevalt haar goed. Britt: ‘Een hele dag op locatie zijn geeft mij nog meer feeling met het product van de organisatie en daardoor een nog betere focus. Ik kan mij op deze manier super makkelijk inleven in de doelgroep.’ Britt werkt veel voor bedrijven waar nog geen intern marketingteam zit. Britt: ‘Hierdoor start je vaak met ‘niets’ en kun je direct veel impact maken. Dat wordt extra versterkt als ik op kantoor bij de opdrachtgever ben, want dan kan ik nog beter laten zien wat ik kan en mensen enthousiast maken met mijn ideeën.’
Britt: ‘Social media is de plek waar community, creativiteit en cultuur het bedrijfsleven stimuleren. Met de inzet van de juiste social kanalen blijf je relevant voor je doelgroep en blijf je vers in het geheugen. Toch jammer dat bij veel bedrijven social media toch nog vaak een ondergeschoven kindje is. Het is dan ook mijn missie om dit essentiële communicatiemiddel meer op de kaart te zetten binnen organisaties. Ga maar eens na: tegenwoordig heeft iedereen meer dan vijf social kanalen op hun mobiele telefoon. En als je daar dan niet aanwezig bent, dan loop je als bedrijf veel mogelijke contact- en verkooppunten mis. Zeker met de opkomst van social commerce, gaat dit in de toekomst alleen maar meer kansen bieden voor retailers.’
Britt is ervan overtuigd dat je met creatieve, relevante content op social media écht het verschil kunt maken. Britt: ‘Voor Quadro Interieurbouw ben ik de inzet van Instagram Reels (short-form video) aan het testen. En de resultaten gaan door het dak! De beste reel heeft op dit moment 169.000 weergaven & 3.908 likes. Ter vergelijking met een statische post (foto): normaal gesproken krijgen we gemiddeld 20/30 likes per post & niet meer dan 600 aan bereik. Ook zijn we enorm gegroeid in volgers in een maand tijd van 500 naar 1.100+!’
Britt probeert social media zo laagdrempelig mogelijk te maken voor haar opdrachtgevers. ‘Het kan spannend zijn, maar als je bepaalde features niet gaat testen weet je ook niet wat het eventueel zou kunnen opleveren. Als er dan superveel bereik en/of engagement mee wordt behaald, dan merk ik dat het vaak ook wat meer gaat leven. Neem bedrijven mee in de wereld van social media, en ze worden bij succes intern vaak enthousiaster. Heel leuk is dat!’
Werken voor Adwise en WisePeople - het beste van beide werelden? Voor Britt wel. ‘Het is superfijn dat ik al mijn opgedane kennis vanuit Adwise kan toepassen bij de opdrachtgevers van WisePeople. Door in-house te werken kan ik meer een verdiepingsslag maken. En bij marketingvraagstukken waar ik geen kennis van heb kan ik andere marketingspecialisten van Adwise benaderen als sparringpartner. Deze combinatie en dynamiek in mijn werkweek is top!’
Welke tip heeft Britt voor andere young professionals die hun weg willen vinden binnen het marketingvak? ‘Er is geen gouden formule voor hoe je je passie vindt. Ga gewoon dingen proberen, ga af op je eigen nieuwsgierigheid. Kom met ideeën, wees niet afwachtend. Ook als je twijfelt, het is helemaal niet erg om fouten te maken. Bij mij liep alles ook niet altijd even lekker. Dat hoort erbij!’
Geïnspireerd geraakt door Britt?
Of nog op zoek naar welke rol of type organisatie voor jou het beste werkt? We denken graag met je mee. Stuur ons eens een berichtje!
Benieuwd naar de ervaringen van andere Digital Masterminds binnen WisePeople? Lees dan ook de persoonlijke verhalen van Anique en Alice.
Of de succesverhalen van Jeroen, Bianca, Charlotte of Julian die ook hun droombaan hebben gevonden.