Alice werkt nu twee jaar bij WisePeople als in-house digital marketeer. Elke dag werkt ze voor een andere opdrachtgever, wat het werk dynamisch en uitdagend maakt. Benieuwd hoe haar week eruit ziet?
Maandag - Content & Social bij Dijkman Zonne-energie
Elke maandag werk ik in-house op kantoor bij Dijkman Zonne-energie. Samen met één van de Dijkman-collega’s vorm ik daar het marketingteam. Zij zorgt voor de overkoepelende visie en ik voer alles op het gebied van online uit. Ik ben verantwoordelijk voor de contentstrategie waar de social posts, klantverhalen en blogs het belangrijkste aspect zijn.
Dijkman Zonne-energie heeft net een nieuwe branding ondergaan dat is ontworpen en uitgevoerd door Adwise. Het concept is ‘Zorgeloos profiteren van de zon’. Dit concept is in de gehele organisatie toegepast en is ook een belangrijke factor in de contentstrategie. De blogs die ik schrijf bevatten antwoorden op de meest gestelde vragen die klanten hebben waardoor ze goed geïnformeerd worden over het aanschaffen van zonnepanelen. De social media posts zijn ook grotendeels informatief. Op die manier kunnen zij zorgeloos gaan profiteren van de zon.
De showroom van Dijkman Zonne-energie en mijn werkplaats
Mijn dag begint met een kopje thee en het begroeten van de Dijkman-collega’s. Vervolgens start ik met het bedenken en inplannen van de social posts. Daarna schrijf ik een blog over zonnepanelen voor een elektrische auto of jacuzzi. We zijn er namelijk achter gekomen dat veel mensen hier naar zoeken in Google. Deze blogs dragen bij aan het genereren van meer verkeer op de website via Google organic en Facebook advertenties. Na de lunch start ik met het verzamelen van informatie voor nieuwe blogs en bel ik met een adviseur voor het uitschrijven van een klantverhaal. De klantverhalen beschrijven het proces van de aanschaf van zonnepanelen zodat nieuwe klanten weten wat ze kunnen verwachten.
In de middag heb ik een online meeting met de Adwise-collega’s die ook werken aan Dijkman Zonne-energie. We bepalen samen de koers van ontwikkelingen rondom digitale marketing en bedenken samen nieuwe ideeën om Dijkman Zonne-energie nog meer op voorsprong te helpen in de digitale wereld. Een voorbeeld hiervan is het samenstellen van een landingspagina waar alle informatie over zonnepanelen te vinden is. We a/b testen of deze pagina meer verkeer naar de website leidt dan andere pagina’s. Ook brainstormen over nieuwe manieren om Dijkman Zonne-energie op de kaart te zetten, zoals het produceren van een nieuwe bedrijfsfilm.
Dinsdag & Donderdag - Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente
Twee dagen in de week werk ik voor Endoor | ROC van Twente. Toen ik begon bij WisePeople waren zij mijn eerste klant. Omdat Endoor een start-up was, stond digital marketing nog in de kinderschoenen. Ik heb Endoor geholpen zich digitaal in de kijker te spelen en alle digital marketing activiteiten opgestart. Hier is voornamelijk aandacht besteed aan content op de website, social media posts, social media advertenties en SEO.
Nu, twee jaar later, zijn we nog volop in doorontwikkeling op het gebied van digitale marketing, maar merken we al wel verschil in de afkomst van het verkeer op de website. Bij de start kwam het verkeer voornamelijk via de ROC van Twente website binnen, maar tegenwoordig hebben Google Organic en Social media de overhand. Ook zien we dat we sterk zijn gegroeid in volgers op social media en stijgt de interactie op social posts met de maand.
Endoor heeft sindskort een eigen webshop ontwikkeld waar cursussen en trainingen worden aangeboden. Mensen kunnen zich direct inschrijven op de website. Dit is een mooie ontwikkeling omdat Endoor nu niet meer afhankelijk is van andere systemen en hierdoor alle content in eigen beheer heeft. Mijn rol hierin is het onderhouden en vindbaar maken van de inhoud en de UserExperience optimaliseren van zowel de front-end als de back-end van de website. Wanneer ik merk dat het CMS efficiënter kan worden ingedeeld, ga ik met de websitebeheerder aan de slag om dit te verbeteren.
Daarnaast verzorg ik de social media posts en houd ik interviews met klanten voor een mooie case voor op de website. Een voorbeeld hiervan is het verhaal over de opleiding Kraamzorg dat Endoor heeft ontwikkeld in samenwerking met kraaminstellingen en ROC van Twente. Hiervoor heb ik docenten, medewerkers van kraaminstellingen en deelnemers van de opleiding geïnterviewd om de opleiding Kraamzorg van verschillende kanten te belichten.
Ook ben ik het aanspreekpunt voor alle digitale vragen van de Endoor-collega’s. Samen met hen en met de collega’s van ROC van Twente starten we campagnes gericht op bepaalde branches en opleidingen. Hierin verzorg ik alle digitale activiteiten zoals de social posts, social ads, nieuwsberichten en nieuwsbrieven.
Op dit moment zijn we helaas nog verplicht om thuis te werken bij Endoor, maar we blijven digitaal in contact door het wekelijkse ‘wel-en-wee-momentje’ en het maandelijkse teamoverleg via Teams. Hopelijk zie ik mijn Endoor-collega's snel weer in het levende lijve!
Woensdag - Content & Social bij Quadro Interieurbouw
Op woensdag ben ik werkzaam bij Quadro Interieurbouw. Zij richten zich op de luxe interieurs en hebben dan ook prachtige content die ik kan gebruiken op de website en social media kanalen. Ik ben daar verantwoordelijk voor de contentstrategie. Samen met één van de eigenaars bedenk ik hoe we hun prachtige interieurs online nog mooier en prominenter in beeld kunnen brengen. Quadro Interieurbouw deed nog niets aan social media en sinds dat we er actief mee bezig zijn, merken we dat klanten in de inspirerende fase onze social posts tegenkomen. Dit draagt bij aan het aantal leads die via online binnenkomen.
Mijn dag bestaat uit:
Mijn werkplaats en de werkplaats van de vakmannen van Quadro Interieurbouw
Quadro Interieurbouw heeft onder andere het kantoor van Adwise - Your Digital Brain omgetoverd tot inspirerende werkplek
Vrijdag - flexdag
Op vrijdag ben ik flexibel inzetbaar. De ene keer geef ik een training voor de Adwise Academy. Daar ben ik trainer voor Social Media, Social Advertising en Zakelijk Vloggen. De andere keer ondersteun ik Adwise bij Social Advertising opdrachten of help ik WisePeople of Adwise Academy bij hun corporate marketing activiteiten.
In de afgelopen twee jaar heb ik mijn social en content skills nog verder weten te ontwikkelen. Daarnaast heb ik een tweetal opleidingen via de Adwise Academy gevolgd om breder inzetbaar te worden. Van mijn klanten krijg ik regelmatig de vraag om vacatures digitaal te promoten. Hiervoor heb ik de opleiding Digital Recruitment gevolgd. De kennis daaruit kon ik direct toepassen bij mijn klanten. Ook wilde ik meer weten over SEA zodat ik dat als extra service zou kunnen bieden. Hiervoor heb ik de opleiding Digital Marketing Advanced gevolgd.
Bij elke klant voel ik me ‘part of the team’ wat het werk heel leuk maakt. Doordat ik elke dag voor een andere klant werk, is het ontzettend uitdagend. Het is een veelgebruikte uitspraak, maar bij mij is elke dag écht anders! ;)