De tak binnen digital marketing die zich richt op het behalen en verbeteren van meetbare resultaten, noemen we Performance Marketing. Dit zijn de specialisten die in de cijfers duiken, veel A/B testen en hun bijdrage aan de omzetdoelstellingen zwart op wit kunnen onderbouwen. Ze strooien met termen als CPC, CTR en CRO alsof het niets is. Afgezien van deze vakinhoudelijke skills, welke ‘zachte vaardigheden’ zijn essentieel voor performance marketeers? Dat lees je in dit blog!
Vanwege de snelle ontwikkelingen binnen marketing en de aanhoudend krappe arbeidsmarkt blijft de opmars van soft skills doorgaan.
Hieronder geven we advies over de belangrijkste soft skills voor een gespecialiseerde digital / performance marketing functie. Denk hierbij aan marketeers die zich richten op SEO, SEA, advertising, marketplaces, e-commerce, e-mail, of marketing automation. Dit advies is gebaseerd op onze eigen ervaring in marketing recruitment. De specifieke rol, de samenstelling van het team en de organisatie bepalen welke soft skills in jouw situatie het belangrijkst zijn.
Belangrijkste soft skills voor performance marketing specialisten
Gegevens, informatie en inzichten kunnen verzamelen, analyseren en interpreteren
Zeker binnen performancegerichte online marketing is datagedreven sturen noodzakelijk om te groeien. Marketeers met een goed ontwikkeld analytisch vermogen zijn sterk in het verzamelen van de juiste metrics, conclusies trekken uit rapportages en nieuwe kansen identificeren om hun marketingdoelstellingen te behalen.
Het is een kunst om in de overvloed aan beschikbare data te focussen op de gegevens waar je echt iets mee kunt. Performance marketing specialisten kunnen cijfers omzetten in bruikbare inzichten en nemen onderbouwde beslissingen om hun marketingacties te optimaliseren. Daardoor worden campagneresultaten verbeterd en behaalt het bedrijf meer concurrentievoordeel.
Complexe problemen en uitdagingen effectief aanpakken en oplossen
Marketeers krijgen dagelijks te maken met uitdagingen waarvoor geen rechtlijnige oplossing bestaat. Er zijn tientallen factoren die het succes van een marketingstrategie of campagne bepalen. Een Performance marketing specialist moet kunnen uitzoeken welk onderdeel verbetering behoeft én aan welke radertjes gedraaid kan worden.
Hiervoor moeten ze doeltreffend problemen kunnen identificeren, relevante informatie
verzamelen, verschillende oplossingsmogelijkheden analyseren en implementeren, en de resultaten evalueren. Hun probleemoplossend vermogen zorgt ervoor dat ze deze uitdagingen met beide handen vastgrijpen en dat ze het vraagstuk steeds vanuit een nieuwe invalshoek kunnen bekijken.
Capaciteit en bereidheid om volhardend te blijven en steeds te richten op verbetering
Resultaatgerichte marketeers zetten door om de gestelde doelen te bereiken en continu te blijven verbeteren. Ook bij tegenslag, concurrentie en veranderende marktomstandigheden. Ze proberen verschillende dingen uit, zijn vastberaden en gaan voor het hoogst haalbare.
Het bereiken van marketingdoelstellingen is meestal geen rechte lijn. Sommige dingen werken, andere niet. En dat is niet vooraf te voorspellen. Performance marketeers die sterk resultaatgericht zijn, zullen niet rusten voordat de doelen behaald zijn. En daarna werken ze door naar het volgende doel. Door te blijven streven naar groei dragen ze sterk bij aan de marketing- en organisatiedoelen.
Flexibel zijn, snel schakelen en effectief reageren op veranderingen in de omgeving
Marketing is een snel veranderend vakgebied. Performance specialisten moeten continu op de hoogte blijven van technologische mogelijkheden en restricties vanwege bijvoorbeeld aangescherpte privacywetgeving. Ook de kanalen waarop de doelgroep te bereiken is, kunnen verschuiven.
Dit vraagt om een nieuwsgierige aard, het snel kunnen oppikken van nieuwe informatie en vloeiend meegaan met kleine en grote koerswijzigingen. Met een goed ontwikkeld aanpassingsvermogen kunnen performance marketeers succesvol hun strategie, campagnes, advertenties, budgetten en targeting bijsturen als de situatie daarom vraagt.
Originele ideeën genereren, buiten de gebaande paden denken, nieuwe dingen uitproberen en unieke resultaten creëren
In de eerdere blogs over soft skills voor Allround marketeers en Creatieve marketing specialisten stond creativiteit ook al op het lijstje. Bij Performance marketing specialisten gaat deze vaardigheid meer om het vermogen om innovaties te spotten en toe te passen in hun werk.
Performance marketeers gebruiken hun creativiteit om uitdagende marketingvraagstukken en -doelstellingen om te zetten in een actieplan. Daarvoor moeten ze binnen de bestaande randvoorwaarden het meeste uit hun campagnes halen, maar ook out-of-the-box tactieken, kanalen en/of tools inzetten. Om de juiste A/B testen uit te voeren en zo te leren wat het beste resultaat oplevert.
Hoe test je nou of een marketing professional over voldoende analytisch vermogen, resultaatgerichtheid en innovativiteit beschikt? Download de gratis whitepaper met de 12 belangrijkste skills én voorbeeldvragen die je tijdens kennismakingsgesprekken kunt stellen om de soft skills van kandidaten te toetsen.
Goede digital/performance marketeers vinden en binden is ontzettend lastig. WisePeople heeft het netwerk, de wervingskracht en vakkennis om de juiste match te maken voor jouw organisatie. Door onze specialistische ervaring in marketing, sales & digital weten we als geen ander welke skills jouw organisatie nodig heeft. Nu en in de toekomst.
Bekijk onze services en focusgebieden >
Overige artikelen in deze serie: