De opmars van soft skills

soft skills marketing

De laatste jaren is er - zeker in het vakgebied marketing - steeds meer focus komen te liggen op soft skills. Deze ‘zachte vaardigheden’ worden ook wel eens people skills of personal skills genoemd. Het zijn persoonlijke, sociale, emotionele en intellectuele eigenschappen en gewoontes die deel uitmaken van en invloed uitoefenen op je werkethiek. Waar komt deze verschuiving vandaan?

Lang is het zo geweest dat je als werkgever bij het zoeken naar personeel een lijstje met harde kenmerken afvinkte. 5 jaar ervaring? Check. Opleiding in de richting Marketing? Check. Kan werken met WordPress en Photoshop? Check. En op basis van de hoeveelheid checks koos je de meest geschikte kandidaat.

92% van de recruiters vindt soft skills net zo belangrijk of zelfs belangrijker dan hard skills. (LinkedIn)

 

Verschillen tussen hard skills en soft skills

 
Hard skills
  • Gericht op vakinhoudelijke kennis en kunde
  • Aan te leren door een cursus of opleiding
  • Objectief aantoonbaar d.m.v. een diploma, certificaat of test
  • Nodig om een specifieke functie uit te kunnen voeren
 
Soft skills
  • Gericht op gedrag, houding en de dynamiek tussen mensen
  • Te ontwikkelen door oefening en praktijkervaring
  • Testresultaten zijn op verschillende manieren te interpreteren
  • Overdraagbaar naar iedere werksetting, ongeacht functie-inhoud

.

.

"We voerden twee gesprekken met een kandidaat en vonden in haar een uitstekende match. Ze covert een deel van de functie-eisen waarnaar we zochten, maar uiteindelijk gaf de persoonlijke klik de doorslag."
- Marc ter Horst, Marketing Manager bij DSIT

Waarom zo soft?

De groeiende aandacht voor soft skills is niet voor niks.

Snelle ontwikkelingen

De ontwikkelingen in het vakgebied marketing gaan zo snel, dat werknemers continu moeten blijven doorleren. Als je nu iemand aanneemt met kennis van een bepaalde tool, kan dat volgend jaar alweer achterhaald zijn. Het is dus belangrijker dat marketeers nieuwsgierig zijn en nieuwe dingen snel oppikken, dan dat ze een specifiek systeem door en door kennen.

Aard van het beestje

Soft skills leer je niet zomaar aan. Iemand kan er wel beter in worden door ervaring, mits er van nature al een bepaalde basis is. Ontbreekt die basis, dan zal een werknemer er nooit écht in gaan uitblinken. Het is daarom een risico om iemand aan te nemen in de hoop dat die persoon de missende soft skill verder ontwikkelt. Het is makkelijker om hard skills te ontwikkelen.

Betere match, sterkere teams

Door de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijker geworden dat je iemand vindt die echt goed bij je organisatie past. Werknemers blijven langer bij je als ze zich goed voelen in het bedrijf en er een fit is met de cultuur en de rest van het team. Mensen vullen elkaar aan, kunnen elkaar ondersteunen en er ontstaan hechte samenwerkingsverbanden. Daardoor ontstaan de sterkste teams.

Deze verschuiving betekent zeker niet dat hard skills overbodig zijn. Het gaat er juist om dat je een goede mix vindt. En dat je als werkgever verder kijkt dan wat je op papier kunt beoordelen.

Welke soft skills zijn het belangrijkst voor marketeers?

Natuurlijk verwacht je als werkgever van marketingprofessionals dat hij of zij op niveau kan samenwerken, communiceren en probleemoplossen. Maar er zijn nog tientallen soft skills te benoemen en niet iedereen kan óveral in uitblinken. Bovendien is niet elke soft skill even belangrijk voor elke functie. Hoe moet je dan weten waarop je moet letten? En hoe toets je of een kandidaat de gewenste soft skills beheerst?

Dit en meer lees je in de nieuwe whitepaper De 12 belangrijkste soft skills voor marketeers

whitepaper soft skills download

Hulp nodig bij het vinden van digital professionals?

Goede digital professionals vinden en binden is ontzettend lastig. WisePeople heeft het netwerk, de wervingskracht en vakkennis om de juiste match te maken voor jouw organisatie. Door onze specialistische ervaring in marketing, sales & digital weten we als geen ander welke skills jouw organisatie nodig heeft. Nu en in de toekomst.

Alles voor opdrachtgevers >

 

Overige artikelen in deze serie: