De laatste jaren is er - zeker in het vakgebied marketing - steeds meer focus komen te liggen op soft skills. Deze ‘zachte vaardigheden’ worden ook wel eens people skills of personal skills genoemd. Het zijn persoonlijke, sociale, emotionele en intellectuele eigenschappen en gewoontes die deel uitmaken van en invloed uitoefenen op je werkethiek. Waar komt deze verschuiving vandaan?
Lang is het zo geweest dat je als werkgever bij het zoeken naar personeel een lijstje met harde kenmerken afvinkte. 5 jaar ervaring? Check. Opleiding in de richting Marketing? Check. Kan werken met WordPress en Photoshop? Check. En op basis van de hoeveelheid checks koos je de meest geschikte kandidaat.
De groeiende aandacht voor soft skills is niet voor niks.
De ontwikkelingen in het vakgebied marketing gaan zo snel, dat werknemers continu moeten blijven doorleren. Als je nu iemand aanneemt met kennis van een bepaalde tool, kan dat volgend jaar alweer achterhaald zijn. Het is dus belangrijker dat marketeers nieuwsgierig zijn en nieuwe dingen snel oppikken, dan dat ze een specifiek systeem door en door kennen.
Soft skills leer je niet zomaar aan. Iemand kan er wel beter in worden door ervaring, mits er van nature al een bepaalde basis is. Ontbreekt die basis, dan zal een werknemer er nooit écht in gaan uitblinken. Het is daarom een risico om iemand aan te nemen in de hoop dat die persoon de missende soft skill verder ontwikkelt. Het is makkelijker om hard skills te ontwikkelen.
Door de krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijker geworden dat je iemand vindt die echt goed bij je organisatie past. Werknemers blijven langer bij je als ze zich goed voelen in het bedrijf en er een fit is met de cultuur en de rest van het team. Mensen vullen elkaar aan, kunnen elkaar ondersteunen en er ontstaan hechte samenwerkingsverbanden. Daardoor ontstaan de sterkste teams.
Deze verschuiving betekent zeker niet dat hard skills overbodig zijn. Het gaat er juist om dat je een goede mix vindt. En dat je als werkgever verder kijkt dan wat je op papier kunt beoordelen.
Natuurlijk verwacht je als werkgever van marketingprofessionals dat hij of zij op niveau kan samenwerken, communiceren en probleemoplossen. Maar er zijn nog tientallen soft skills te benoemen en niet iedereen kan óveral in uitblinken. Bovendien is niet elke soft skill even belangrijk voor elke functie. Hoe moet je dan weten waarop je moet letten? En hoe toets je of een kandidaat de gewenste soft skills beheerst?
Dit en meer lees je in de nieuwe whitepaper De 12 belangrijkste soft skills voor marketeers.
Goede digital professionals vinden en binden is ontzettend lastig. WisePeople heeft het netwerk, de wervingskracht en vakkennis om de juiste match te maken voor jouw organisatie. Door onze specialistische ervaring in marketing, sales & digital weten we als geen ander welke skills jouw organisatie nodig heeft. Nu en in de toekomst.
Overige artikelen in deze serie: