

Het vinden van die ene speciale marketeer met de perfecte combinatie van vaardigheden en persoonlijkheid is een uitdaging waar veel bedrijven mee te maken hebben. Voor Carolien, Global Manager Digital Marketing bij Ausnutria, was deze zoektocht van cruciaal belang om samen met haar team een volgende stap te kunnen zetten. Ze was vastbesloten om de juiste collega te vinden met de juiste digitale skills die naadloos integreert in het team. Lees verder en ontdek hoe ze dit heeft aangepakt.
Het begon allemaal met de ambitie om voorop te lopen en méér te bereiken. Zo kwam WisePeople aan tafel met Carolien. De vraag naar een Online Marketeer in Carolien's team ontstond door de drive om te groeien met Ausnutria, en daarvoor moesten de juiste vaardigheden in huis worden gehaald. Carolien: “Met de beste mensen aan boord kom je écht verder. Dit moet altijd een prioriteit zijn.”
De grote vraag die toen opkwam was: wie zou daarbij kunnen helpen? Carolien wilde samenwerken met een agency met een sterke digitale achtergrond, omdat ze ervan overtuigd was dat zo’n bureau als geen ander begrijpt wat ze intern nodig hebben om op digitaal vlak te kunnen groeien. Zelf heeft ze ook ervaring in recruitment en daarom wist ze dat een bemiddelingsbureau via hun netwerk de juiste digital professionals weet te vinden. Ausnutria heeft al een samenwerking met Adwise, de ‘grote zus’ van WisePeople, en zo besloot Carolien om met WisePeople om de tafel te gaan voor het vinden van een online marketeer.
Hoewel het functieprofiel nog niet helemaal rond was, wist Carolien dat ze iemand nodig had die ondersteuning kon bieden op digitaal vlak. Carolien: “De ideale kandidaat was iemand die de juiste tools effectief kon inzetten, websiteverbeteringen kon doorvoeren, e-mailflows kon opzetten en een uitgebreide technische toolkit op zak had.”
Het vormgeven van het perfecte profiel kan een flinke puzzel zijn voor veel managers die hun team willen versterken. Ze zijn vaak op zoek naar het schaap met de 5 poten met zowel creatieve als analytische vaardigheden, maar dit is vaak niet realistisch. In de praktijk zien we vaak dat mensen óf megacreatief zijn, bezig met ontwerpen, creëren en communicatie, óf juist helemaal opgaan in data en techniek. De achtergronden van deze professionals zijn vaak zo verschillend dat het belangrijk is om goed te bepalen welke vaardigheden echt essentieel zijn voor de rol die vervuld moet worden. Dan wordt het vinden van de perfecte match een stuk makkelijker!
Dit is waar WisePeople om de hoek kwam kijken. Carolien: “De gesprekken met WisePeople hielpen om helder te krijgen wat we precies zochten en hoe het functieprofiel eruit zou moeten zien. Door steeds te blijven doorvragen werd ik gedwongen grondig na te denken over wat ons team nu echt nodig heeft.” Zo bleken de juiste mindset en ambities belangrijker dan enkel een grote rugzak met ervaring. Een collega die goed in het bedrijf en de teamdynamiek past was cruciaal voor het behouden van medewerkers op de lange termijn. Met het plaatje nu compleet, was het aan WisePeople om op zoek te gaan naar een kandidaat die dit plaatje kon gaan invullen.
Het filteren op basis van ervaring en functie-inhoudelijke interesses bracht een aantal veelbelovende kandidaten naar voren. Nu was het zaak om te ontdekken wie van hen ook qua persoonlijke klik de ideale match zou vormen. Die ene persoon die niet alleen alle juiste knoppen weet in te drukken op digitaal vlak, maar ook naadloos integreert in het team en de bedrijfscultuur van Ausnutria.
Carolien: “Dankzij WisePeople’s grote netwerk en intuïtieve vaardigheden konden wij alle tijd die we anders kwijt waren geweest aan het zoeken, selecteren, benaderen en beoordelen van kandidaten, nu investeren in onze core business.”
Na speurwerk en een aantal gesprekken kwam er iemand naar voren die al deze punten stuk voor stuk kon afvinken: Susan.
De timing had niet beter kunnen zijn, want Susan stond op het punt om een nieuwe weg in te slaan in haar carrière, op zoek naar mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen. Voor Sascha, recruitment consultant bij WisePeople, was het overduidelijk waarom Carolien en Susan eens met elkaar in gesprek moesten gaan en ze stelde hen aan elkaar voor. Ook Carolien was enthousiast: “Voor mij was het duidelijk dat Susan perfect in ons team zou passen. Maar een kennismakingsgesprek is natuurlijk maar een momentopname. Daarom was het enorm waardevol dat een consultant van WisePeople bij deze gesprekken aanwezig was. Zij bracht veel meer context en feeling bij deze functie dan in één gesprek mogelijk is. Zo kreeg Susan een duidelijker beeld en kon ze nog eens goed nadenken over de fit met haar persoonlijke interesses en hierover sparren.” De conclusie? Die fit, die zat helemaal goed! Inmiddels is Susan met succes (en plezier!) gestart en is ze de nieuwste aanwinst van het marketingteam van Ausnutria.
Als iemand die zelf ooit in de arbeidsbemiddeling heeft gewerkt, begreep Carolien als geen ander hoe waardevol een groot netwerk van professionals is in recruitment. “Als je eenmaal met zoveel mensen hebt gesproken, ontwikkel je een intuïtie voor wie er echt goed bij een organisatie zou passen,” vertelt Carolien. “Zo wist WisePeople dat met Susan alle puzzelstukjes in elkaar zouden vallen.”
Benieuwd naar Susan's kant van het verhaal? Die lees je hier.
Als Carolien één advies zou mogen geven dan is het: “Ga eens koffie drinken met WisePeople. Wie weet vind je dan net zo’n goede match als wij!”
Benieuwd hoe WisePeople jouw organisatie kan helpen bij het vinden van een marketeer? Er zijn verschillende opties mogelijk: op basis van Inhouse Services, Detachering en Executive Search. Neem contact met ons op, we gaan graag eens met je in gesprek!