Top 5 soft skills voor creatieve marketing specialisten

soft skills creatieve marketing specialisten

Creatieve marketing specialisten moeten natuurlijk niet enkel creatief zijn. Welke andere soft skills zijn belangrijk voor functies in branding, content en design? En waarom juist deze? Dat lees je hieronder in deel 3 van onze 5-delige serie over soft skills.

Teams die een goede mix aan zachte vaardigheden hebben, zijn succesvoller. Het is niet voor niks dat 92% van de recruiters soft skills net zo belangrijk of zelfs belangrijker vinden dan hard skills. 

Hieronder geven we een advies over de belangrijkste soft skills voor een creatieve marketing specialist. Denk hierbij aan functies zoals Content marketeer, Brand strategist, Designer, Copywriter of UI/UX specialist. Dit advies is gebaseerd op onze eigen ervaring in marketing recruitment. Het hangt natuurlijk af van de specifieke rol, de samenstelling van het team en de organisatie welke soft skills in jouw situatie het belangrijkst zijn.

Essentiële soft skills voor creatieve marketing specialisten

Soft skill 1: Creativiteit

Originele ideeën genereren, buiten de gebaande paden denken, nieuwe dingen uitproberen en unieke resultaten creëren

Natuurlijk staat ‘creativiteit’ bij een Creatieve Marketing Specialist op 1. Maar waar het bij allround marketeers vooral betrekking heeft op het bedenken van originele strategische en tactische plannen, staat bij creatief specialisten daarentegen de operationele kant vaak meer centraal. Denk aan het creëren van visueel interessante banners, video’s, social posts, infographics en andere content. Of juist het vinden van nieuwe invalshoeken, of het optimaliseren van een website om die nóg gebruiksvriendelijker te maken.

Creativiteit helpt marketeers bij het omzetten van abstracte ideeën naar concrete uitingen. Met innovatieve campagnes en nieuwe invalshoeken creëren ze een positieve merkbeleving bij het publiek en weten ze impact te maken.

Soft skill 2: Inlevingsvermogen

Zich kunnen verplaatsen in de gedachten, gevoelens en situaties van anderen en daar aansluitend op reageren

Voor marketeers die rake boodschappen moeten bedenken, is het extra belangrijk dat ze zich goed kunnen inleven in hun doelgroep. Ook als die ver afstaat van hun eigen belevingswereld. Ze moeten snappen welke uitdagingen, vragen, twijfels en keuzeopties de doelgroep heeft om daar goede marketinguitingen voor te kunnen creëren. Inlevingsvermogen helpt creatieve marketeers om de verbinding te zoeken met prospects en klanten. Daardoor kunnen ze effectiever communiceren, beter inspelen op behoeften en verwachtingen en zo het gedrag van de doelgroep beter beïnvloeden.

Soft skill 3: Overtuigingskracht

Informatie en ideeën op een aantrekkelijke en krachtige manier met anderen communiceren

Creatieve marketing specialisten hebben overtuigingskracht nodig om de voordelen van een product of service over te brengen bij de doelgroep. Ze moeten de te verkopen producten, hun eigenschappen en het commerciële aanbod op een heldere en begrijpelijke manier presenteren. Denk aan het overhalen van prospects om op een online advertentie te klikken, of om een product in het winkelwagentje te leggen in de webshop. Daarbij hoort ook het samenstellen en structureren van informatie en het visueel aantrekkelijk weergeven van die informatie

Soft skill 4: Doelgerichtheid

Duidelijke en meetbare doelen stellen en gerichte acties uitzetten om die te behalen

Een innovatieve campagne of creatieve marketinguiting is nooit een doel op zich. Het is altijd een middel dat bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen. Voor marketeers met een creatieve rol is het belangrijk om dit niet te vergeten. Ze moeten meetbare doelstellingen kunnen doorvertalen naar concrete actieplannen.

Marketing is nooit af en er is altijd wel iets nieuws om te proberen. Daarom is het belangrijk voor marketing professionals om focus te hebben en hun tijd en middelen te besteden aan de juiste zaken. Doelgerichtheid helpt creatieve marketeers om vooruit te kijken en daarbij slimmere keuzes te maken die helpen de stip op de horizon te bereiken.

Soft skill 5: Zelfstandigheid

Taken en verantwoordelijkheden met minimale begeleiding uitvoeren

Voor creatieve marketing specialisten is deze soft skills nóg belangrijker dan voor andere marketeers. Zelfstandigheid houdt in dat ze met - soms minimale - input aan de slag gaan met een opdracht en daarmee een behoorlijk resultaat kunnen neerzetten. Ook actief terugkoppelen als ze meer input nodig hebben, of als gekregen feedback onduidelijk is, is essentieel in deze functies. Daarnaast zijn zij vaak de enige in een organisatie met kennis van bepaalde creatieve tools en systemen.

Het gaat dus om een stuk ownership van het creatieve proces. Als marketeers zelf een oplossing zoeken en beslissingen durven te nemen binnen hun verantwoordelijkheden, houden ze de vaart erin.

Overige artikelen in deze serie:

Gratis whitepaper

Hoe test je nou of een marketing professional over voldoende zelfstandigheid, creativiteit en overtuigingskracht beschikt? Download de gratis whitepaper met de 12 belangrijkste skills én voorbeeldvragen die je tijdens kennismakingsgesprekken kunt stellen om de soft skills van kandidaten te toetsen.

whitepaper soft skills download

.

.

"Door de expertise van WisePeople weet je zeker dat je in contact komt met vakkundige professionals."
- Marc ter Horst, Marketing Manager bij DSIT

Hulp nodig bij het vinden van digital professionals?

Goede digital professionals vinden en binden is ontzettend lastig. WisePeople heeft het netwerk, de wervingskracht en vakkennis om de juiste match te maken voor jouw organisatie. Door onze specialistische ervaring in marketing, sales & digital weten we als geen ander welke skills jouw organisatie nodig heeft. Nu en in de toekomst. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Alles voor opdrachtgevers >