Top 5 soft skills voor allround marketeers

soft skills allround marketeers

De laatste jaren is er - zeker in het vakgebied marketing en communicatie - steeds meer focus komen te liggen op soft skills. Je ziet haast door de bomen het bos niet meer. Welke ‘zachte vaardigheden’ zijn nou echt onmisbaar voor allround marketeers en allround communicatiemedewerkers? En waarom juist deze? Dat lees je hier!

Hieronder geven we een advies over de belangrijkste soft skills voor een brede marketing/communicatiefunctie. Dit advies is gebaseerd op onze eigen ervaring in marketing recruitment. Het hangt natuurlijk af van de specifieke rol, de samenstelling van het team en de organisatie welke soft skills in jouw situatie het belangrijkst zijn. 

Top 5 soft skills voor allround marketeers & communicatie medewerkers

Soft skill 1: Aanpassingsvermogen

Flexibel zijn, snel schakelen en effectief reageren op veranderingen in de omgeving

Marketeers moeten continu bijblijven op het gebied van opkomende trends, technologische ontwikkelingen en veranderende klantvoorkeuren. Dat vraagt om een nieuwsgierige aard, het snel kunnen oppikken van nieuwe informatie en vloeiend meegaan met kleine en grote koerswijzigingen.

Door wendbaar te zijn en zich aan te passen aan de veranderende omgeving, kunnen marketeers succesvol hun strategie bijsturen als de situatie daarom vraagt. Flexibele medewerkers die gewend zijn om strategische aanpassingen te maken, behalen betere resultaten bij tegenslagen of als de prioriteiten veranderen.

Soft skill 2: Communicatie

Duidelijke en effectieve interacties hebben met anderen; verbaal, non-verbaal, schriftelijk en mondeling

Iedereen kan tegenwoordig door AI een tekst laten schrijven. Maar alleen professionals met goede communicatieve vaardigheden weten hoe ze die tekst precies afstemmen op de ontvanger en hoe ze daarbij het karakter van de organisatie naar voren halen. Daarvoor moeten marketeers kunnen switchen van complexiteit, terminologie en tone-of-voice. 

Marketeers met deze skill kunnen hun ideeën goed overbrengen, aantrekkelijke content met een heldere boodschap creëren, waarde toevoegen en relaties opbouwen met klanten, prospects en partners.

Soft skill 3: Creativiteit

Originele ideeën genereren, buiten de gebaande paden denken, nieuwe dingen uitproberen en unieke resultaten creëren

Creativiteit gaat veel verder dan visueel interessante banners, social posts en andere content. Marketeers moeten ook op strategisch en tactisch gebied creatief zijn om uitdagende doelstellingen om te zetten in actieplannen, innovatieve campagnes, nieuwe invalshoeken en tools.

Creativiteit en innovativiteit helpen marketeers om een strategie neer te zetten die impact maakt. Deze marketeers weten aandacht te trekken, boodschappen memorabel te maken en een positieve merkbeleving te creëren bij het publiek. 

Soft skill 4: Organiseren

Vooruit plannen, overzicht houden en communiceren met betrokkenen

Organiseren gaat over het beheren van de eigen verantwoordelijkheden én het toewerken naar events, zoals beurzen, webinars of productlanceringen. Allround marketeers moeten een ster zijn in persoonlijke organisatie, omdat zij anders snel het overzicht kunnen verliezen. 

Bij events is een gestructureerde aanpak essentieel. Alles moet op zo’n moment bij elkaar komen en soms staat er veel op het spel voor de organisatie. Marketeers moeten een realistisch plan opstellen, communicatie met collega’s, externe partijen én klanten bewaken, details in de gaten houden en actief bijsturen als er iets verandert.

Soft skill 5: Time management 

Efficiënt gebruikmaken van de beschikbare tijd & middelen en prioriteiten stellen

Marketeers gebruiken deze skill om projecten en taken te plannen en op tijd voltooien. Daarvoor moeten ze prioriteiten stellen, rekening houden met doorlooptijden, deadlines bewaken en het tempo opvoeren wanneer nodig. Marketing is nooit af, dus dit kan een flinke uitdaging zijn.

Allround marketeers houden vele ballen tegelijk in de lucht. Daarom is het belangrijk dat marketeers efficiënt met hun eigen tijd én die van anderen omgaan. Dit helpt om overzicht te houden en te focussen op activiteiten die de meeste waarde toevoegen aan de organisatie.

Overige artikelen in deze serie:

Nieuwe whitepaper: De 12 belangrijkste soft skills voor marketeers

whitepaper soft skills download

.

.

"Marketing is niet mijn eigen vakgebied. Inhoudelijk kan ik dus iemands expertise minder goed beoordelen. WisePeople kan dit wel."
- Hans Bosch, Sales Manager bij Dijkman Zonne-energie

Hulp nodig bij het vinden van digital professionals?

Goede digital professionals vinden en binden is ontzettend lastig. WisePeople heeft het netwerk, de wervingskracht en vakkennis om de juiste match te maken voor jouw organisatie. Door onze specialistische ervaring in marketing, sales & digital weten we als geen ander welke skills jouw organisatie nodig heeft. Nu en in de toekomst.

Alles voor opdrachtgevers >