36 vragen om marketing soft skills te beoordelen

In de zoektocht naar de perfecte match voor een marketingfunctie staan HR-specialisten en hiring managers voor de uitdaging om niet alleen te letten op de vakinhoudelijke kennis en ervaring van sollicitanten, maar ook op hun persoonlijkheid en soft skills. Het stellen van gerichte sollicitatievragen is daarbij essentieel. In dit blog geven we 36 voorbeeldvragen waarmee je de soft skills en competenties van marketingprofessionals kunt ontdekken.

Lees ook het artikel Checklist voor een gestructureerd sollicitatiegesprek.

Welke soft skills zijn belangrijk voor welke marketingfunctie?


Meer lezen over wat iedere soft skill precies inhoudt? Lees dan de andere artikelen in deze serie:

Aanpassingsvermogen

  • Kun je vertellen over een situatie waarin je een taak of verantwoordelijkheid kreeg die je nog nooit eerder had gehad? Wat heb je toen gedaan?
  • Wat is de grootste verandering waarmee je op werkgebied te maken hebt gehad? Hoe ben je daarmee omgegaan?
  • Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe marketingtrends? En hoe bepaal je of het de moeite waard is om je marketingstrategie aan te passen aan een trend?
     

Analytisch vermogen

  • Hoe bepaal jij of een marketingcampagne succesvol is geweest?
  • Hoe heeft data jou in jouw huidige/vorige baan geholpen om beslissingen te nemen? Tot welke marketingresultaten heeft dat geleid?
  • Als er geen bruikbare kwantitatieve data beschikbaar is, hoe bepaal je dan wat de beste keuze is voor jouw marketingstrategie?
     

Communicatie

  • Kun je een voorbeeld geven van een campagne waarbij je verschillende doelgroepen moest overtuigen om jouw product of service aan te schaffen? Hoe heb je de communicatie aangepast op de verschillende doelgroepen?
  • Hoe bepaal jij welke insteek en tone-of-voice je moet gebruiken om jouw boodschap goed over te brengen?
  • Kun je een voorbeeld geven van een project waarbij je effectief hebt gecommuniceerd met je leidinggevende en collega’s van verschillende afdelingen?
     

Creativiteit

  • Kun je beschrijven hoe jouw proces voor het bedenken van nieuwe en innovatieve ideeën voor jouw marketingcampagnes verloopt?
  • Kun je een situatie beschrijven waarin je een creatieve marketingcampagne moest bedenken die echt uitsprong boven de concurrentie? Hoe heeft jouw creativiteit bijgedragen aan de resultaten?
  • Kun je een voorbeeld geven van een intern project waar je een out-of-the-box aanpak hebt gehanteerd met jouw team?
     

Doelgerichtheid

  • Kun je een voorbeeld geven van een werksituatie waarin jij doelgericht te werk bent gegaan? Welke doelen heb je gesteld en welk plan is daar uitgerold?
  • Hoe zou jij in deze nieuwe rol de marketingdoelstellingen bepalen?
  • Stel dat jouw manager bij je komt met het idee om een podcast te beginnen. Hoe zou je daarop reageren?
     

Inlevingsvermogen

  • Wat doe jij om je goed te kunnen verdiepen in de doelgroep van jouw organisatie?
  • Heb je wel eens een marketingcampagne uitgerold waarbij de boodschap of kanalen jou totaal niet aanspraken? Hoe is dat verlopen?
  • Wat doe jij als iemand uit jouw team of de directie kritische feedback levert op een strategische keuze die je hebt gemaakt?
     

Organiseren

  • Kun je vertellen over een complex marketingproject waaraan je hebt gewerkt? Hoe heb je de verschillende taken en deadlines georganiseerd?
  • Beschrijf een situatie waarin je meerdere projecten tegelijkertijd moest beheren. Hoe ben je erin geslaagd om georganiseerd te blijven en alles succesvol af te ronden?
  • Stel dat je verantwoordelijk bent voor het beheer van een marketingcampagne met verschillende teamleden en fasen. Hoe zou je dit project plannen en structureren om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt?
     

Overtuigingskracht

  • Hoe bepaal jij wat de juiste manier is om prospects te overtuigen om een bepaalde actie uit te voeren (websitebezoek, offerte aanvragen, winkelmandje afrekenen, etc.)?
  • Heb je weleens echt moeite moeten doen om jouw idee of plan te ‘verkopen’ aan een klant? Hoe heb je dat gedaan?
  • Hoe zou je het aanpakken als je extra budget wil krijgen van de directie om een gave marketingcampagne uit te voeren?
     

Probleemoplossend vermogen

  • Wat doe je als een van jouw campagnes totaal niet de gewenste resultaten oplevert?
  • Stel dat de organisatie een nieuwe markt wil betreden waarover nauwelijks achtergrondinformatie beschikbaar is. Hoe ga jij te werk om tóch een marketingstrategie neer te kunnen zetten?
  • Schets een situatie waarin je te maken had met stakeholders bij een marketingproject die totaal tegenover elkaar stonden? Hoe heb je gehandeld en wat was de uitkomst?
     

Resultaatgerichtheid

  • Heb je wel eens te maken gehad met marketing KPI’s die onhaalbaar leken? Zo ja, hoe ben je daarmee omgegaan? Hoe heb je dat aangepakt?
  • Stel dat een campagne de vooraf vastgestelde kwantitatieve doelen heeft bereikt - denk aan een bepaald aantal downloads, deelnemers of verkopen. Wat doe je dan?
  • Wanneer ben jij tevreden met een door jou opgezette actie of campagne?
     

Time management

  • Hoe bepaal je wat een realistische doorlooptijd is voor een marketingproject?
  • Beschrijf een situatie waarin je meerdere marketingtaken tegelijk moest opleveren. Hoe heb je ervoor gezorgd dat de deadlines gehaald werden?
  • Stel dat je een dringende deadline hebt voor een marketingcampagne, maar er komt een onverwachte taak tussendoor. Hoe zou je met die situatie omgaan?
     

Zelfstandigheid

  • Kun je een situatie beschrijven waarin je een marketingcampagne hebt ontwikkeld en uitgevoerd zonder nauw toezicht? Hoe heb je beslissingen genomen en acties ondernomen om het gewenste resultaat te bereiken?
  • Hoe plan je jouw dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse taken en verantwoordelijkheden?
  • Welke beslissingen zou je op marketinggebied zelfstandig willen en kunnen nemen als je in deze functie komt werken? En waarvoor zou je een collega of manager inschakelen?
     

Bovenstaande vragen zijn een handvat om de persoonlijke vaardigheden van marketingprofessionals te toetsen. De juiste match beschikt niet alleen over de nodige vaardigheden, maar past ook goed binnen de bedrijfscultuur en kan echt bijdragen aan het succes van de marketingafdeling. Met deze benadering vergroot je als bedrijf de kans om toptalent aan te trekken en te behouden voor jouw marketingteam.

Toch nog wat hulp nodig?

Goede digital professionals vinden en binden is ontzettend lastig. Kun jij toch nog wel wat hulp gebruiken bij het vinden van jouw nieuwe marketingcollega? WisePeople heeft het netwerk, de wervingskracht en vakkennis om de juiste match te maken voor jouw organisatie. Door onze specialistische ervaring in marketing, sales & digital weten we als geen ander welke skills jouw organisatie nodig heeft. Nu en in de toekomst. 

Zo vinden wij jouw nieuwe marketingcollega >

whitepaper soft skills download

.

vincent boone

.

"Iemand kan qua inhoudelijke kennis volledig passen en toch geen goede match zijn. Het gaat uiteindelijk om de juiste mindset en dat iemand past bij de organisatie. Volgens mij is dat de goede combinatie. De rest kun je wel leren."
- Vincent Boone, Manager Marketing & Communicatie bij Asito