Flexibiliteit en toch zekerheid! - Interview met Digital Mastermind Annemiek

Gedetacheerd werken, wat betekent dat eigenlijk en waarom zou je het doen? Voor Annemiek was het een kans om de regie over haar carrière te pakken en écht aan de slag te gaan met haar passie. Als marketing professional besloot zij om het over een andere boeg te gooien en de afwisseling op te zoeken van werken op projectbasis. Maar dan wel mét de zekerheid van werken in loondienst en zónder eigen administratie. Via WisePeople startte ze met haar eerste project bij Stratech, een softwarebedrijf gevestigd in Enschede. Lees snel verder hoe ze hier op detacheringsbasis het verschil maakt!

Even voorstellen: Dit is Annemiek Muilwijk - Dam en zij is één van onze Digital Masterminds. 

Annemiek in het kort: 

  • Ze is 35 jaar oud;
  • Woont in Hengelo samen met haar man, met wie ze pas geleden is getrouwd;
  • Is na haar studie Communicatiewetenschappen de marketingwereld ingestapt, waar ze voornamelijk heeft gewerkt bij softwarebedrijven gericht op B2B; 
  • Heeft nadat ze alles binnen digital marketing wel eens had gedaan haar passie gevonden: marketing automation; 
  • Is sinds vorig jaar werkzaam bij WisePeople op basis van detachering.

Tijdens haar eerste banen bij ItsLearning en het softwarebedrijf Logic4 heeft Annemiek zich ontwikkeld tot ervaren allround marketing expert en specialiseerde ze zich in het bijzonder in marketing automation. Ze ging onder andere aan de slag met de CRM systemen Marketo, Salesforce Pardot en haar favoriet: HubSpot. Ondanks dat dit haar heel goed beviel begon er na een aantal jaren toch iets te knagen. Annemiek: ‘Ik wilde graag doorgroeien en mezelf ontwikkelen. Ik dacht dat een managementfunctie misschien wel iets voor mij zou zijn. Ik ben toen een tijdje als Marketing Manager aan de slag gegaan maar kwam er al snel achter dat de werkzaamheden te veel gericht waren op aansturing van de mensen binnen het team. Inhoudelijk kon ik hier niet genoeg de diepte in.’ 

‘Het leukste aan werken op projectbasis is de afwisseling!’ 

Dus zocht Annemiek verder naar die ene functie die 100% zou aansluiten bij haar ambities. Klaar voor een nieuwe uitdaging benaderde ze iemand binnen Adwise, het zusterbedrijf van WisePeople, die haar in contact bracht met Sanne en Elina van WisePeople. Annemiek: ‘WisePeople is als arbeidsbemiddelaar gespecialiseerd in marketing waardoor ik er vertrouwen in had dat we elkaar zouden begrijpen. De opdracht die Sanne voor mij in gedachte had paste dan ook perfect bij mij! Het ging om een positie bij Stratech, als projectleider van een marketing automation project compleet gefocust op de implementatie van HubSpot. Een rol met veel coördinerende taken en verantwoordelijkheid. Eigenlijk een managementfunctie maar dan met een goede combinatie van mensen, marketing en software… precies wat ik zocht!’

Bij Stratech was dit enthousiasme geheel wederzijds. Eén van hun werknemers ging met zwangerschapsverlof en dus zochten ze een (tijdelijke) nieuwe collega met de juiste kennis en ervaring. Annemiek: ‘Tijdens het kennismakingsgesprek was er meteen een klik en vlak erna ben ik dan ook aan de slag gegaan bij WisePeople en Stratech.’ 

‘Door gedetacheerd te werken leer ik alle ins en outs van verschillende markten en bedrijven kennen.’ 

Annemiek zou voor twee business units van Stratech de marketing hub en sales hub gaan implementeren. Nog best een uitdaging, omdat dit natuurlijk belangrijke kernprocessen binnen de organisatie raakt waar veel partijen bij betrokken zijn. Aan haar de taak om de neuzen van alle stakeholders dezelfde kant op te krijgen. Annemiek: ‘Op het moment dat ik Stratech binnenkwam miste het bedrijf capaciteit en expertise om alles uit een HubSpot implementatie te kunnen halen. Hier heb ik mijn collega’s in weten te begeleiden zodat zij ook na mijn vertrek weten hoe alles reilt en zeilt en zelfstandig verder kunnen groeien.’

Voor Annemiek’s collega’s was ze een echte aanwinst voor het team. Terwijl zij ongestoord verder konden met hun eigen werkzaamheden focuste Annemiek zich volledig op het HubSpot-project. Annemiek: ‘Ik heb in korte tijd grote stappen kunnen maken, terwijl alle andere projecten gewoon door konden lopen.’

Na het geplande half jaar ging de nieuwe CRM software live en liep het project ten einde. Annemiek: ‘De opdracht had een kop en een staart. Ik werkte heel gericht naar een duidelijk doel. Dat vind ik het allerleukste aan werken op projectbasis: de afwisseling! Het betekent wel dat ik regelmatig afscheid moet nemen van leuke collega’s, maar ik krijg de kans om veel verschillende bedrijven te leren kennen. Super interessant om alle ins en outs van verschillende markten te ontdekken!’



‘Ik heb alle voordelen die zzp’ers hebben, maar niet de nadelen!’ 

Het project was zo’n succes dat Stratech direct een volgende stap wilde zetten in hun marketing automation strategie. Nu het CRM deel van HubSpot in gang was gezet wilde het bedrijf ook de CMS software gaan gebruiken voor de website. Oftewel: project nummer 2! Annemiek: ‘Als fanatieke HubSpot-fan was dit natuurlijk weer een ideale opdracht voor mij die ik met beide handen heb aangegrepen. De vernieuwde websites zijn deze maand live gegaan, precies volgens planning. Het was een drukke periode, maar iedereen is heel trots op het resultaat!' 

Waarom Annemiek niet voor zichzelf begint als zzp’er? Annemiek: ‘Die vraag hoor ik vaker! Maar gedetacheerd werken via WisePeople is voor mij een bewuste keuze: ik heb namelijk wel alle voordelen die zzp’ers hebben, maar niet de nadelen! Ik heb de vrijheid om mijn eigen projecten uit te kiezen, maar ook de zekerheid van een dienstverband bij WisePeople. Dat betekent dat ik in overleg met WisePeople mijn voorkeuren aangeef qua werkinhoud, werkomgeving, reisafstand en arbeidsvoorwaarden, en zij zorgen voor opdrachten die daar perfect bij aansluiten. Het grootste voordeel aan gedetacheerd werken vind ik dat ik mijn eigen administratie niet hoef bij te houden. Misschien zijn er zzp’ers die dat leuk vinden, maar ik ken ze niet. Zij zijn onbetaalde tijd kwijt aan acquisitie en administratie, terwijl ik al mijn uren ook echt besteed aan een project. Daarnaast ben ik veel meer betrokken bij de organisaties waar ik werk. Als volwaardig onderdeel van het team heb ik meer feeling bij het product en de bedrijfsprocessen.’

‘Terwijl zzp’ers onbetaalde tijd kwijt zijn aan acquisitie en administratie, besteed ik al mijn uren echt aan het project.’ 

Ondanks Annemiek’s voorkeur voor spontaniteit en afwisseling zijn haar plannen voor de (nabije) toekomst duidelijk. Als Marketing Automation Specialist heeft ze echt haar passie gevonden en ook de rol als projectleider is haar op het lijf geschreven. Ook haar volgende opdracht is weer bij een softwarebedrijf. Annemiek: ‘Het leuke aan software vind ik dat het voor veel mensen een ingewikkeld product is en daarom duurt de buyer journey relatief lang. Het is dan heel belangrijk om potentiële nieuwe klanten goed te informeren. Met marketing automation kun je dan echt op veel punten invloed uitoefenen.’ 

Of ze ook onderdeel blijft van de WisePeople community? Annemiek: ‘Ik zit hier echt op mijn plaats! Via de community heb ik ook andere professionals uit het digitale werkveld ontmoet tijdens de gezamenlijke werkdagen en de Digital MasterNights. Superleuk om zo in contact te blijven en te zien waar anderen mee bezig zijn.’



Ben jij net als Annemiek een marketing professional en benieuwd of werken op detacheringsbasis iets voor jou is? Of wil je liever direct in dienst bij één van onze opdrachtgevers? Dat kan ook! 
Stuur ons een berichtje! We vertellen je er graag meer over. 

Of is er binnen jouw organisatie een specifiek project dat meer expertise en/of tijd vraagt dan er momenteel beschikbaar is?
Wij helpen je hier graag bij! Via WisePeople werken er digital professionals met ieder hun eigen specialisme binnen verschillende organisaties. Op projectbasis of ter vervanging van een collega tijdens een (zwangerschaps)verlof. 

Benieuwd naar de ervaringen van andere Digital Masterminds binnen WisePeople? Lees dan ook de persoonlijke verhalen van Iris, Britt en Anique.