Een nieuwe koers - Interview met Online Marketeer Susan

Als professional in het digitale veld begrijp je als geen ander dat voortdurende ontwikkeling belangrijk is om voorop te blijven lopen in de snel evoluerende markt. Maar wat als je binnen je huidige baan geen mogelijkheden meer ziet om jezelf te ontwikkelen? Zit je dan nog wel helemaal op je plek? Of is het dan misschien tijd om een kritische blik te werpen op je carrièrepad en jezelf open te stellen voor een nieuwe uitdaging? Online Marketeer Susan besloot een nieuwe koers te varen en een baan te zoeken waarin ze haar ambities waar kan maken. Lees snel verder voor haar verhaal!

Tijd voor verandering 

Met een bachelor diploma commerciële economie en specialisatie in neuromarketing vers op zak, beschikte Susan over een flinke dosis frisse marketingkennis. Ze was vol enthousiasme gestart met een baan in digital marketing, maar er begon iets te knagen… Het gevoel dat ze vast begon te zitten in haar huidige functie en het verlangen naar meer ruimte om verder te groeien. Susan vertelt hierover: “Ik kwam op een punt waarop ik merkte dat ik niet meer verder kon groeien. Hierdoor begon ik het plezier in mijn werk langzaam een beetje te verliezen. Het voelde daarom als een logische stap om een nieuwe organisatie binnen te stappen waar ik nieuwe ervaringen kon opdoen.

De juiste keuze maken 

En het leek alsof deze ‘nieuwe organisaties’ stonden te springen om Susan deze ervaring te bieden. Dagelijks ontving ze via LinkedIn berichtjes van recruiters en managers die haar uitnodigden om samen om tafel te gaan. Maar hoe maak je dan de juiste keuze? 

Susan: “Ik was klaar voor een nieuwe uitdaging, maar liep tegen een aantal dingen aan. Naast dat ik niet goed wist wát ik precies wilde, zat het feit dat ik net afgestudeerd was en weinig werkervaring had me ook vaak in de weg. Ook kreeg ik het gevoel dat de recruiters die me benaderden niet echt interesse toonden in wie ik was, wat ik kon en wat ik zou willen.’’ 

Daarom besloot Susan om niet meer overhaast op recruiters in te gaan, maar eerst voor zichzelf uit te zoeken op welke plek ze zich echt thuis zou voelen. 

In gesprek met WisePeople 

De timing had niet beter kunnen zijn. Sascha, Recruitment Consultant bij WisePeople, was in opdracht van zuivelproducent Ausnutria op zoek naar een Online Marketeer toen haar pad (opnieuw) kruiste met die van Susan. Beide hadden elkaar al eens eerder gesproken om kennis te maken. Hoewel er op dat moment niet iets was wat ze voor elkaar konden betekenen, hadden ze een goede indruk bij elkaar achtergelaten. 

Voor Sascha was het al duidelijk dat Susan alles in huis had om de rol als Online Marketeer te vervullen. Haar potentieel om een vernieuwende kijk te bieden op het technische vlak van de online marketing van Ausnutria was precies wat ze zocht. 

Susan: “Omdat ik al eerder contact had gehad met Sascha van WisePeople wist ik dat zij juist gefocust zijn op het vinden van een bedrijf en functie die 100% aansluiten bij iemands ambities en persoonlijkheid. Door hun persoonlijke aanpak hoopte ik dat ze mij verder konden helpen in mijn zoektocht. Tijdens ons gesprek vormden we een zo compleet mogelijk beeld van mijn interesses en ambities, om zo erachter te komen waar mijn krachten liggen en welke organisatiecultuur het beste bij mij past. Zo kreeg ik al een beter idee welke richting ik op wilde.”

'Sexy' branche of passend werk?

Tijdens hun gesprek kwam Susan erachter dat het vooral de werkzaamheden zijn die een baan écht leuk maken. Toen Sascha de vacature bij Ausnutria voorstelde, was ze in eerste instantie niet meteen overtuigd. Susan: “Ik had mijn zinnen gezet op een specifieke branche waarin ik dacht te willen werken. Ik solliciteerde eigenlijk vooral bij een bepaald type organisatie; meestal kleinere bedrijven in die specifieke branche. Ik dacht dat ik hier de grootste kans had op een baan die bij mij past.”

Binnen de marketingbranche komt het vaker voor dat professionals die zich oriënteren op een nieuwe baan zich sterk richten op het imago van bedrijven. Vooral bedrijven die opereren in ‘hippe’ of ‘sexy’ branches weten de aandacht te trekken. Maar dit is zonde! Zo’n ‘aantrekkelijk’ bedrijf staat niet altijd garant voor betere banen of een leukere werkomgeving. Sterker nog, als het gaat om het takenpakket en de werkomstandigheden blijken bedrijven in totaal andere branches vaak veel beter bij een persoon te passen dan je van tevoren zou denken. 

Susan sluit zich hierbij aan: “De rol als Online Marketeer bij Ausnutria past veel beter bij mij dan de vacatures waar ik eerst op solliciteerde. De werkzaamheden matchen precies met wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Daarom liet ik mijn specifieke voorkeuren wat meer los en stelde mezelf open voor een kennismaking met Ausnutria.”

De sprong wagen 

Susan besloot de sprong te wagen en maakte kennis met Carolien, de Global Digital Marketing Manager bij Ausnutria. Susan: “Elina van WisePeople zat ook bij ons gesprek. Met haar had ik al eerder gesproken en haar vertrouwde aanwezigheid zorgde ervoor dat de sfeer meteen ontspannen was. Hierdoor voelde deze kennismaking bij een nieuw bedrijf met een misschien wel toekomstige collega toch meer vertrouwd.”

Ausnutria bleek het bedrijf te zijn dat Susan alles kon bieden wat ze zocht. Ze was vastbesloten om stappen vooruit te zetten en Ausnutria bood haar de ideale omgeving en mogelijkheden om dit te realiseren. Inmiddels is ze met succes (en plezier!) gestart als nieuwste aanwinst van het interne marketingteam.

Susan: “Juist bij een groter bedrijf als Ausnutria zijn er talloze kansen om te groeien en te leren. De nuchtere en gezellige sfeer maakte het plaatje compleet en ik merkte aan alles dat ik me hier thuis zou voelen.” 

Een laatste advies 

Voor andere professionals die hun ontwikkeling een boost willen geven en open staan voor een nieuwe uitdaging, deelt Susan nog een tip: “Het gesprek aan gaan met een recruitmentbureau zoals WisePeople kan je kansen bieden die je zelf niet zo snel tegenkomt. Zelf was ik eerst wat sceptisch vanwege minder positieve ervaringen met recruiters die me wilden koppelen aan functies die niet bij me pasten. Maar als je een goede partij te pakken hebt, weten ze precies waar jij het beste tot je recht komt. Ze stellen je veel vragen, denken met je mee en filteren de overvloed aan online en offline vacatures naar diegenen die écht interessant voor jou zijn. Vooral als je fulltime werkt of andere verplichtingen hebt, gaat er zo veel kostbare tijd en energie zitten in het hele sollicitatieproces. Bedrijven benaderen, contacten leggen, sollicitatiebrieven schrijven… allemaal inspanningen die niet nodig zijn als je via WisePeople een nieuwe stap zet in je carrière.”

Lees ook: Wat zijn de voordelen van een headhunter voor jou als professional?

Ben jij op zoek naar welke rol of type organisatie voor jou het beste werkt? 

WisePeople is er voor digital masterminds zoals jij. Wij helpen om jouw ambities te ontdekken én waar te maken. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. 

Weet je al precies wat je wilt? Kijk dan eens bij onze actuele vacatures en opdrachten

Benieuwd naar de ervaringen van andere digital professionals die via WisePeople hun ideale baan vonden? Lees dan de persoonlijke verhalen van Martijn & Kuno, Jolien en Bianca.