Sollicitatietips: Zo ontdek je of een bedrijfscultuur bij je past

Een fijne werkomgeving is minstens zo belangrijk als een goed salaris en voldoende inhoudelijke uitdaging. Een fit met de cultuur van het bedrijf kan namelijk werkstress voorkomen en zorgen voor meer geluk in je baan. Je weet pas echt hoe het er op de werkvloer aan toe gaat als je er daadwerkelijk zit. Toch kun je voor en tijdens de sollicitatieprocedure al een heleboel doen om te ontdekken hoe de werkomgeving in elkaar steekt. Volg deze tips en voorkom een mismatch!

In het kort

Doe uitgebreid vooronderzoek

Op de bedrijfswebsite, ‘Werken bij’ pagina en de social kanalen krijg je een eerste beeld van de organisatie. Natuurlijk presenteren bedrijven zich hier van hun meest positieve kant. Probeer daarom ook tussen de regels door te lezen. Waarover posten ze? Hoe is de tone of voice? Komt alles vanuit een officieel kanaal, of zie je ook posts van betrokken medewerkers?

Onderzoek daarnaast enkele kanalen die niet in beheer van de organisatie zijn. Denk aan Glassdoor, Google recensies en industrie-gerelateerde platformen. Wat wordt daar over de organisatie gezegd? En hoe wordt er gereageerd op die recensies? Je hoeft niet iedere negatieve reactie te zien als een red flag, maar je kunt deze informatie wel in je achterhoofd houden bij je gesprek.

Stel de juiste vragen

De truc is om tijdens het kennismakingsgesprek door het officiële praatje heen te prikken. Richt je op het verkrijgen van persoonlijke antwoorden van je gesprekspartners. Door specifieke vragen te stellen, dwing je de gesprekspartner om dieper in te gaan op concrete voorbeelden in plaats van oppervlakkige antwoorden te geven.

  1. Waarom werk je hier zelf al X jaar?
    Hieruit kun je informatie halen over hoe er gezorgd wordt dat werknemers tevreden blijven.

  2. Hoe zou jij de cultuur omschrijven en hoe merk je dat in je dagelijkse werk?
    Veel organisaties noemen zichzelf ‘informeel’, maar de gradaties daarbinnen verschillen enorm.

  3. Hoe zijn de kernwaarden doorgevoerd in de organisatie?
    Kernwaarden zouden niet alleen een marketingverhaal moeten zijn, maar ook echt voelbaar moeten zijn in iedere laag van het bedrijf. Denk aan diversiteit en inclusie.

  4. Hoe worden beslissingen genomen over marketing? Kun je een voorbeeld geven?
    Dit zegt iets over de hiërarchie, samenwerking en snelheid waarmee je dingen gedaan krijgt.

  5. Hoe zou je de leiderschapsstijl van mijn directe manager en hoger management omschrijven?
    Niks is goed of fout, maar bedenk voor jezelf of een bepaalde managementstijl goed bij jou past.

  6. Hoe wordt er omgegaan met feedback en conflicten? Hoe bespreek je dat in het team?
    Dit kan iets zeggen over de karakters van teamleden, hun relatie met de manager én of er iets gedaan wordt met de feedback.

  7. Wat wordt er gedaan om een gezonde werkomgeving te creëren?
    Dit gaat niet alleen over een goede bureaustoel, maar ook om aandacht voor mentaal welzijn.

  8. Hoe ga ik beoordeeld worden? Op harde KPI’s of op basis van gevoel?
    Dit zegt iets over hoe prestatiegericht de organisatie is.

  9. Hoe wordt de professionele ontwikkeling van medewerkers ondersteund?
    Aanwezigheid van een vrij te besteden budget, een vaste trainingsagenda of een e-learning platform zoals GoodHabitz zegt iets over het belang dat de organisatie hecht aan ontwikkeling.

Elina, Recruitment Consultant bij WisePeople, vertelt: “De vraag waarom mensen ervoor kiezen om zelf bij het bedrijf te werken, vertelt je vaak veel over hun interpretatie van de bedrijfscultuur. In plaats van simpelweg de kernwaarden van het bedrijf op te sommen, geven ze inzicht in hoe zij deze waarden persoonlijk interpreteren.”

Let op non-verbale signalen

Jouw beoordeling van de bedrijfscultuur begint al bij binnenkomst. Word je netjes ontvangen? Is je gesprekspartner op tijd of laten ze je wachten? Als je een rondleiding door het pand krijgt, let dan op hoe mensen elkaar en jou benaderen. Zijn ze geïnteresseerd en verwelkomend of zit iedereen in z’n scherm gedoken?

De dingen die je gesprekspartners niet zeggen, maar dóen, geven je ook veel informatie. Heb je het gevoel dat iedereen er met aandacht zit, of zijn ze ondertussen eigenlijk met andere dingen bezig? Hoe gaan ze onderling met elkaar om; ontspannen, vriendschappelijk of juist formeel, of merk je afstandeljkheid? Is het daadwerkelijk een gesprek tussen alle aanwezigen, of voelt het als een ondervraging? Wat zegt hun lichaamstaal als je bovengenoemde vragen aan ze stelt? Soms kunnen non-verbale signalen meer onthullen over de oprechtheid van het antwoord dan de woorden zelf.

Praat met huidige en oud-medewerkers

Een kennismakingsgesprek heeft als doel om van twee kanten af te tasten of er een klik is. Jij presenteert jezelf positief aan de organisatie, maar zij ook aan jou. Door gesprekken te voeren met huidige werknemers buiten de setting van het sollicitatiegesprek krijg je misschien een opener en eerlijker verhaal. Vraag bijvoorbeeld of je eens mee mag lunchen of een halve dag mag meedraaien. Hoe een vergadering verloopt zegt nog meer over de bedrijfscultuur dan gezelligheid bij de lunch.

Oud-medewerkers zou je kunnen benaderen via LinkedIn. Omdat zij niet meer verbonden zijn aan de organisatie, praten ze mogelijk vrijer over hun ervaringen. Houd er wel rekening mee dat ze ook negatiever kunnen zijn. Ze zijn immers niet voor niets weg bij de organisatie. Er kan inmiddels van alles veranderd zijn bij het bedrijf, waardoor hun ervaring niet meer representatief is.

.

.

"Ik kreeg tijdens het eerste gesprek meteen het gevoel dat het een bedrijf was waar ik ook een hoop lol zou kunnen maken. De klik was er gelijk."
- Roy, E-Commerce Manager

Conclusie

De overstap maken naar een nieuwe baan doe je niet zomaar. Neem daarom de tips in dit artikel mee in je zoektocht en sollicitatieproces. Verzamel informatie vanuit meerdere bronnen, maar vergeet vooral niet om je eigen oordeel over de organisatie te vormen. Kijk altijd met een open blik naar mogelijke werkgevers en functies. Wie weet word je positief verrast! Als jij helemaal op je plek zit bij een organisatie, kun je persoonlijk én professioneel beter groeien.

Perfecte match met een nieuwe werkgever?

Of je nou een allround marketeer bent, een brand/content/performance specialist, of een marketing manager; WisePeople is er om jou te helpen aan een gave nieuwe uitdaging! Kijk bij de actuele vacatures en opdrachten, of neem contact met ons op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Wist je dat we je ook kunnen helpen met carrièreadvies en coaching?

Alles voor professionals >