Je bent marketeer met een aantal jaar werkervaring. Je hebt een leuke baan, maar toch kriebelt het. Wat is er nog meer? Wil ik stabiliteit of juist flexibiliteit? En wil ik misschien voor mezelf beginnen? Je bent zeker niet de enige die zich dit afvraagt. In dit blog gaan we in op drie verschillende vormen dienstverband: loondienst, detachering en freelance/ZZP. Je leest alles over de overeenkomsten en verschillen, zodat jij beter kunt kiezen wat er bij jou past.
Als je als marketeer of digital professional in loondienst werkt, zit je over het algemeen voor een langere periode bij één bedrijf. Dit kan fulltime of parttime zijn. Vaak begin je met een tijdelijk contract. Als het van beide kanten bevalt, wordt jouw tijdelijke contract na 1 of 2 jaar omgezet naar een vast contract.
Een voordeel van werken in loondienst is de stabiliteit. Je weet waar je aan toe bent. Je werkdagen en -tijden blijven gelijk, net als je verantwoordelijkheden en je gezellige (marketing)collega’s. Je hebt een vast salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals vakantiedagen, een pensioenregeling en je bent verzekerd bij ziekte of arbeidsongeschiktheid.
Als je langer bij hetzelfde bedrijf zit, kan het zijn dat je betere doorgroeimogelijkheden hebt. Bedrijven vullen hogere marketing- of sales functies vaak liever intern in. Enerzijds vanwege de (wervings)kosten, maar zeker ook vanwege de kennis die huidige medewerkers al hebben van de organisatie. Heb jij al een aantal jaar bewezen wat jouw toegevoegde waarde is, kiezen ze misschien liever jou voor die gave rol.
Stabiliteit is voor veel mensen fijn, maar het kan ook een nadeel zijn. Houd jij juist van flexibiliteit en afwisseling? Als je in loondienst werkt is er vaak minder ruimte om aan verschillende projecten te werken die jij interessant vindt. Je werkzaamheden zijn in grote lijnen steeds hetzelfde. Net zoals de doelgroep en het product of de service waarvoor je marketing doet. Daardoor heb je minder kans om jouw skills en carrière verder te ontwikkelen. Dit hangt natuurlijk helemaal af van jouw werkgever. Organisaties met een grote marketingafdeling bieden vaak meer ruimte om dingen uit te proberen.
Over detachering bestaan nogal wat onduidelijkheden en vooroordelen. 'Het is alleen voor junioren', 'het is voor laagopgeleiden', 'het is hetzelfde als uitzendwerk' of 'het is voor mensen die niet weten wat ze willen'. Allemaal niet waar! Wij vertellen je graag wat detachering wél inhoudt.
Als je werkt op basis van detachering ben je in dienst bij een werkgever, maar voer je je werkzaamheden uit voor een andere organisatie. Dit heet ‘uitlenen’. Jij bent de gedetacheerde, jouw werkgever is de detacheerder en de organisatie waar je het werk uitvoert heet de opdrachtgever of inlener.
Als gedetacheerde kun je, net als in loondienst, fulltime of parttime werken. Ook hier begin je vaak met een tijdelijk contract, dat na 1 of 2 jaar omgezet kan worden naar een contract voor onbepaalde tijd. Het verschil met werken in loondienst is dat je bij detachering werkt aan tijdelijke opdrachten bij verschillende bedrijven. Meestal zijn dit 1 tot 3 bedrijven waar je op vaste dagen werkt. Bijvoorbeeld als extra handjes bij een huisstijlimplementatie, als SEO specialist bij een webshoplancering, of ter vervanging bij zwangerschap of ziekte. De opdrachten duren meestal 3 tot 12 maanden.
Met detachering krijg je de kans om bij veel bedrijven een kijkje in de keuken te nemen. Je ontmoet steeds nieuwe mensen en werkt aan uitdagende projecten. Als je een richting hebt gekozen waar veel vraag naar is, zoals digital marketing, dan zijn er misschien steeds meerdere opdrachten waaruit je de leukste kunt kiezen. Op deze manier kun je jouw vakinhoudelijke en persoonlijke vaardigheden sneller ontwikkelen.
Detachering lijkt een beetje op werken als ZZP’er, maar dan met meer zekerheid. Net als bij werken in loondienst heb je bij detachering namelijk zekerheid over je salaris en een groot deel van je secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals vakantiedagen en pensioen. Jouw werkgever is verantwoordelijk om nieuwe opdrachten voor je te vinden. Je hoeft daar dus niet zelf achteraan. Ook de facturatie aan de opdrachtgever en uitbetaling van jouw salaris wordt geregeld.
Detachering biedt flexibiliteit, maar vraagt ook flexibiliteit van jouw kant. Bij iedere nieuwe opdracht moet je jezelf voorstellen en ingewerkt worden. Ook kunnen sommige arbeidsvoorwaarden per opdrachtgever verschillen. Denk aan vaste werkdagen, hoeveel je mag thuiswerken en of je een zakelijke telefoon krijgt. Daarnaast kan het voorkomen dat jouw werkgever geen opdracht kan vinden die jou 100% aanspreekt. In zo’n geval zul je open moeten staan om (kleine) concessies te doen. Gelukkig is dat ook maar tijdelijk.
ZZP’er (Zelfstandige Zonder Personeel) en freelancer betekenen hetzelfde. Je hebt in deze constructie geen werkgever, enkel opdrachtgevers. Je bent zelf verantwoordelijk voor het vinden, uitvoeren en factureren van opdrachten. Je moet je inschrijven bij de KVK en runt officieel een bedrijf, ook al bestaat die alleen uit jezelf.
Het werken als ZZP’er of freelancer in de marketingwereld biedt veel flexibiliteit en vrijheid. Je bepaalt zelf waar en wanneer je werkt, en welke opdrachten je aanneemt. Op termijn kun je een netwerk van vaste opdrachtgevers opbouwen, waardoor je minder tijd kwijt bent aan acquisitie. Daarnaast kan het leiden tot een hoger inkomen t.o.v. werken in loondienst, omdat je geen werkgever hebt die een bedrag van jouw inkomsten ‘afsnoept’.
Een nadeel van het werken als ZZP'er is de onzekerheid. Je hebt geen vast inkomen. Ook moet je zelf je vakantiegeld, pensioenopbouw en dure verzekeringen tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid regelen. Als jouw opdrachtgevers op de financiën moeten letten, wordt als eerste bezuinigd op het inhuren van externen.
Daarnaast bouw je minder makkelijk een band op met je collega’s, omdat je vaak maar een paar uur per week voor een bedrijf werkt. Even sparren over een marketingvraagstuk zit er dan niet in. Ten slotte werk je aan kleine onderdelen binnen het grotere bedrijfsplan. Je wordt bijvoorbeeld ingehuurd voor de uitvoering van een contentplan, maar bent niet betrokken bij het opstellen ervan. Of juist andersom. Daar moet je tegen kunnen.
Met dit blog wilden we duidelijk maken dat er meer mogelijk is dan ‘gewoon’ in loondienst bij één bedrijf werken. In de huidige arbeidsmarkt zit je als marketeer met enkele jaren werkervaring nog steeds goed. Er is voldoende aanbod aan vaste functies, tijdelijke functies en freelance opdrachten.
Maar nog belangrijker dan het aanbod is de vraag wat jij nou écht wil. Is stabiliteit, flexibiliteit of juist volledige vrijheid het belangrijkst? Wat past er bij jouw persoonlijkheid? Waar wil je over 5 of 10 jaar staan? En welke stappen kun je vandaag zetten om daar te komen? Allemaal zaken om mee te nemen in jouw keuze voor loondienst, detachering of ZZP.
WisePeople is er voor digital masterminds zoals jij. Wij helpen om jouw ambities te ontdekken én waar te maken. Zodat je betekenisvol, uitdagend werk kunt doen waarmee je jezelf én de organisatie op voorsprong zet. Wij hebben vacatures waarbij je in loondienst werkt, op basis van detachering, maar ook opdrachten voor ZZP’ers.>
Weet jij al precies wat je wilt? Kijk dan bij onze actuele vacatures en opdrachten. Staat jouw ideale vacature er nu niet tussen, of ben je nog zoekende? Neem dan gerust contact met ons op voor een oriënterend gesprek. Dat is helemaal vrijblijvend. We delen nooit informatie met jouw huidige werkgever. Tot snel!