Als het gaat om het opbouwen van jouw personal branding en het vergroten van jouw professionele kansen, is er geen beter platform dan LinkedIn. Ontdek hoe je jezelf kunt onderscheiden van jouw concurrenten op de arbeidsmarkt en optimaal gebruik kunt maken van de mogelijkheden die LinkedIn te bieden heeft. Met deze 8 tips til je jouw LinkedIn-profiel naar een hoger niveau!
1. First things first: je profielfoto
Laten we beginnen met het meest prominente onderdeel van je LinkedIn-profiel: je profielfoto. Je profielfoto is bepalend voor jouw geloofwaardigheid en professionaliteit en verdient daarom de nodige aandacht. Kies voor een portretfoto waar je gezicht duidelijk zichtbaar is. Een glimlach doet het vaak goed, maar zorg er wel voor dat je natuurlijk overkomt. Vermijd foto's waarop je omringd bent door andere mensen en kies voor een neutrale achtergrond, zodat jij het focuspunt van de foto blijft.
Een laatste tip: denk goed na voordat je een AI-geproduceerde foto gebruikt. Hoewel deze technologie indrukwekkend is, kan het gebrek aan persoonlijkheid en menselijkheid afbreuk doen aan je professionele imago.
De regel die onder je profielfoto en naam staat, de headline, is je functieomschrijving. Als je jouw huidige functie toevoegt in je profiel, gebruikt LinkedIn deze automatisch als je headline. Maar deze headline kun je op een slimmere manier gebruiken: je kunt hem herschrijven en personaliseren.
Gebruik bijvoorbeeld strategisch relevante zoekwoorden, want recruiters zoeken op functietitels. Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Gebruik de headline dan om jezelf te positioneren. Werk je nu bijvoorbeeld als allround marketeer maar wil je een baan in advertising, overweeg dan om termen te gebruiken die jouw droombaan in advertising omschrijven. Zo vergroot je de kans dat jouw profiel verschijnt wanneer recruiters op zoek zijn naar professionals met deze expertise. Zorg er wel voor dat jouw zoekwoorden niet ten koste gaan van de leesbaarheid. Het gebruik van trendy woorden en emoticons is misschien niet de beste keuze om jouw headline vloeiend te laten klinken. ;-)
In de wereld van professioneel netwerken is een sterke eerste indruk van onschatbare waarde. Op LinkedIn maak je deze met de banner van jouw profiel. Een mooie banner trekt meteen de aandacht, straalt professionaliteit uit en toont dat je oog hebt voor detail.
Tevens is de banner een uitgelezen kans om iets van jouw persoonlijkheid of interesses te laten zien. Wees dus niet bang om creatief te zijn, maar denk wel goed na over de boodschap die je wilt overbrengen. Je wilt namelijk dat de focus op jou en jouw expertise blijft liggen. Een foto van je gezin of hond is dus misschien niet zo relevant, maar met een foto van jouw grootste hobby, zoals reizen, fotograferen of wat je passie dan ook is, geef je wel een goed beeld van wie jij bent.
Direct onder jouw headline heb je ruimte om een introductie te schrijven. Gebruik deze als elevator pitch! Je hebt vast weleens van deze term gehoord: de elevator pitch is een korte en overtuigende presentatie van jouw toegevoegde waarde voor een bedrijf. Laat zien wat jij écht bijdraagt, welke successen je hebt geboekt, en wees vooral niet te bescheiden.
Vul ook deze ruimte met relevante zoekwoorden en wees niet bang om je persoonlijkheid te laten zien, passend bij jouw specifieke vakgebied. Ben jij bijvoorbeeld Social Media Marketeer, dan kun je jouw profiel een informele touch geven door leuke korte tekstjes met emoticons toe te voegen. Als Content Marketeer laat je jouw creatieve skills zien door een extra originele intro te schrijven. Ben je SEO Marketeer? Dan kun je bijvoorbeeld benadrukken welke zoekwoorden je strategisch hebt ingezet om goed vindbaar te zijn. Laat je tekst bruisen van enthousiasme en toon dat je plezier hebt in je werk!
Het up-to-date houden van je ervaring is natuurlijk super belangrijk om bezoekers van je profiel een duidelijk beeld te geven van je professionele achtergrond. Beperk je niet tot het vermelden van functietitels, maar geef een beknopte beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden die je hebt vervuld. Veel mensen zetten enkel een lange (commerciële) beschrijving van het bedrijf bij hun ervaring, maar dit is voor recruiters niet erg interessant. Voeg in plaats daarvan één zin over je bedrijf toe waarin je de belangrijkste informatie deelt, zoals de producten/diensten, of het b2b/b2c gefocust is en of het nationaal/internationaal georiënteerd is.
Zitten er ‘gaps’ in je cv, zoals sabbaticals, opleidingen of vrijwilligerswerk? Vermeld dit dan ook om je carrièrepad zo volledig en transparant mogelijk weer te geven.
En wist je dat je nu ook vaardigheden kan toevoegen per functie? Met deze nieuwe mogelijkheid kun je gedetailleerder weergeven welke skills je hebt ontwikkeld tijdens elke functie.
Nu jouw profiel er spic en span uitziet, is het de hoogste tijd om referenties te verzamelen. Je kunt je profiel namelijk laten onderschrijven door mensen binnen je netwerk. Als je hier niet om wil vragen kun je ook zelf initiatief nemen en de vaardigheden van collega’s onderschrijven. Dikke kans dat ze jou dan ook matsen. ;-) De vaardigheden die het meest onderschreven worden, komen bovenaan te staan in je profiel en vallen meteen op. Speel slim en laat collega’s bepaalde skills onderschrijven met het oog op je carrièredoelen. Dit lijkt misschien een tikkeltje sluw, maar het is zeker tactisch!
Het is verstandig om relevante berichten binnen jouw branche te delen of zelf creatieve bijdragen te schrijven. Hiermee demonstreer je jouw expertise en laat je zien dat je gepassioneerd bent over jouw vakgebied. Dit zijn de meest gewilde kandidaten! Volg ook profielen van bedrijven die aansluiten bij jouw interesses. Zo blijf je op de hoogte van ontwikkelingen en kun je interessante vacatures tegenkomen.
Als je op zoek bent naar een specifieke functie, sluit je dan aan bij relevante marketingpagina's en groepen. Recruiters zoeken namelijk soms actief naar leden van deze groepen. Vergeet ook niet de functie #opentowork in te schakelen om je netwerk te laten weten dat je geïnteresseerd bent in nieuwe vacatures. Dit doe je door te klikken op ‘nieuwe baan vinden’ via de blauwe ‘beschikbaar’ knop.
8. Je kring uitbreiden
Nog een laatste, optionele, tip: bouw actief aan je netwerk. Heb je momenteel minder dan 50 connecties op LinkedIn? Dit kan een ongunstige indruk wekken, en dat wil je uiteraard voorkomen. Het is niet gek als je aan het begin van je carrière nog geen groot netwerk hebt, maar het is wel slim om actief te blijven bouwen aan je netwerk door steeds uitnodigingen te sturen naar mensen die je kent. Denk aan huidige collega’s, oud-collega’s en studiegenoten, maar bijvoorbeeld ook recruiters, klanten of andere professionals waarmee je persoonlijk contact hebt gehad.
Is jouw LinkedIn-profiel helemaal up-to-date, en sta jij open voor een nieuwe uitdaging op de arbeidsmarkt? Ben je nieuwsgierig wat de markt jou te bieden heeft, of heb je hulp nodig om te ontdekken wat je nou écht wil? Bij WisePeople helpen wij je bij het maken van een nieuwe stap in jouw carriėre op het gebied van marketing, sales en andere digital rollen. Ontdek wat we voor je kunnen doen op het gebied van carrière coaching, of kijk direct bij onze actuele vacatures!