De toekomst van recruitment met AI

Artificial Intelligence (AI) is overal. Er is geen ontkomen aan. In ons dagelijks leven, op evenementen en op social media is AI het gesprek van de dag. De interesse in AI binnen bedrijven is immens en ook binnen de recruitmentsector zien we dat het zijn intrede maakt. Hoe kan AI zorgen voor groei? Welke ontwikkelingen zijn nu echt nuttig om toe te passen? En zitten er eigenlijk nog risico’s aan het (te sterk) vertrouwen op AI binnen recruitment? In de Expert Talk over AI gingen drie specialisten van ons zusterbedrijf Adwise in gesprek over deze ontwikkelingen. In dit blog lees je de belangrijkste inzichten.

Waarom zou je gebruik maken van AI? 

AI wordt vaak gezien als een bron van groei. Bedrijven zetten alles op alles om AI in hun organisatie te integreren. Waarom? Omdat het een groot deel van het werk, ook van recruiters en HR professionals, sneller en efficiënter kan laten verlopen. AI kan helpen met het automatiseren van bepaalde taken, wat ruimte creëert voor meer menselijk contact. Met de tijd die je bespaart kun je het persoonlijke contact met de mensen weer oppakken, en dat is essentieel in recruitment. 

Hoe kun je slim gebruik maken van AI? 


CV Parsing 
Hoe kun je AI  in de praktijk gebruiken in recruitment? Een techniek die voor veel recruiters al bekend zal zijn is CV Parsing; het ‘scrapen’ van CV’s over platformen op basis van een bepaald type functie waar naar gezocht wordt.  AI technieken helpen je dan om kandidaten te vinden bij een specifieke functie, die je vervolgens kunt benaderen.

Vacatureteksten schrijven 
Een andere techniek waar veel recruiters al gebruik van maken is het schrijven van vacatureteksten met AI. Dit is repeterend werk waar in de basis veel tijd in gaat zitten. Met AI kun je deze taak gemakkelijk automatiseren. Belangrijk is natuurlijk wel dat je eigen aanvullingen doet om de kwaliteit en tone of voice van de vacaturetekst te waarborgen, maar een tool als ChatGPT levert je binnen een paar minuten toch een tekst aan waar je anders misschien lang mee bezig zou zijn geweest. 

Motivatiebrieven/CV’s analyseren 
Maar het gaat verder. ChatGPT is niet alleen geschikt voor het schrijven van teksten; het kan ook teksten analyseren. Op basis van een vacaturetekst en een motivatiebrief kan de tool analyseren of de kandidaat goed lijkt aan te sluiten bij de functie. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat deze analyse niet de enige beslissende factor zou moeten zijn bij de beoordeling van een kandidaat. Onze overtuiging is dat de menselijke intuïtie en beoordeling nog steeds betrouwbaarder zijn dan puur vertrouwen op technologie.

Kennismakingsgesprekken voorbereiden
Ook bij het voorbereiden van kennismakingsgesprekken kan AI een handje helpen. De tool kan suggesties aanreiken voor onderwerpen om tijdens een kennismakingsgesprek met de kandidaat te bespreken. Bijvoorbeeld omdat deze onderwerpen belangrijk zijn voor het invullen van de vacature maar missen in de motivatie. Door de analyse van een motivatiebrief en CV kun je je vragen echt toespitsen op de specifieke ervaringen en motivaties van de kandidaat. Hierdoor kun je gerichter vragen stellen die je zelf wellicht niet direct zou bedenken en geef je het gesprek meer diepgang. Dit is waar menselijke interactie het verschil maakt.   

Skill-gap analyse 
Onder het mom van koester je huidige werknemers: je kunt AI gebruiken voor skill-gap analyses binnen je team. Op basis van de beschikbare data van je huidige team kun je analyseren welke vaardigheden nog ontwikkeld kunnen worden om functies nóg beter uit te voeren. Als een medewerker bijvoorbeeld al bepaalde vaardigheden heeft die goed passen bij de functie, kun je met behulp van AI kijken hoe je deze vaardigheden nog verder kan versterken. Zo bied je je team de ontwikkeling die ze nodig hebben of wensen.

Op welke risico’s moet je letten? 

Klinkt goed allemaal, toch? Maar hoe zit het eigenlijk met AVG en veiligheid? Dat is een belangrijke vraag en eigenlijk de eerste die je moet overwegen: hoe waarborg je de anonimiteit van mensen terwijl je toch gebruikmaakt van hun gegevens?

Wees je bewust van het feit dat, ongeacht welk ATS-systeem of welke tool je ook gebruikt, je moet weten waar je data uiteindelijk belandt. Zorg ervoor dat dit AVG-proof is. Hoewel grote spelers zoals Google werken aan AI-oplossingen die volgens hen 100% AVG-proof zijn, geldt dat niet per se voor alle AI-tools. Wat betreft tools zoals ChatGPT en OpenAI is het nog niet volledig duidelijk of ze aan alle AVG-vereisten voldoen. Het betekent niet dat ze je data ongecontroleerd verspreiden, maar met persoonlijke data wil je geen risico’s nemen. Tip: anonimiseer persoonlijke data van kandidaten, zoals CV’s, voordat je het in een AI-tool invoert. 

Gaat AI de recruiter vervangen?

Blijft de mens bepalend, of gaan we zo ver dat alles volledig geautomatiseerd kan worden? Het is een vraag die veel bedrijven bezighoudt, maar laten we realistisch blijven. Het idee dat AI de hele recruitment kan overnemen, is te makkelijk gedacht. Uiteindelijk gaat degene die je aanneemt werken met de rest van je team. Je wilt dat deze persoon niet alleen een match is op functie-inhoud maar ook maar ook op persoonlijkheid en passendheid binnen de bedrijfscultuur. Deze aspecten zijn zo persoonlijk dat je ze echt niet zomaar aan AI kan overlaten. Het is juist de recruiter die hier een cruciale rol speelt. 

Bovendien ontbreekt de ‘human touch’ bij AI; het is vlakker in vergelijking met hoe je als mens iemand benadert. Het persoonlijke element is zo waardevol voor een menselijke check, en dat is iets wat AI niet zomaar van recruiters kan overnemen. Het is echter wel verstandig om open te staan voor nieuwe ontwikkelingen. Dan kan AI een mooie aanvulling zijn op de menselijke inbreng. 

Wil je nog dieper ingaan op de inzichten over AI in Recruitment Marketing? Bekijk dan de volledige Adwise Expert talk hier.