Te midden van de bedrijfsdynamiek staan veel organisaties voor cruciale keuzes: hoe verdelen we de rollen binnen ons team en wat zijn de ideale profielen voor onze functies? Managers en directieleden hebben vaak al heldere aannames over de juiste kandidaat, maar in de praktijk blijken die verwachtingen niet altijd te kloppen. Hoe vind je dan wél de persoon die voldoet aan de behoefte en echt impact kan maken? Volgens Guy, Commercial Director van Wegter Grootverbruik, is het een win-win situatie voor iedereen als je investeert in een professional die echt het verschil kan maken.
Een korte voorstelronde: Wegter Grootverbruik is een toonaangevende leverancier van professionele keuken- en tafelbenodigdheden met een geschiedenis van meer dan 100 jaar. Oorspronkelijk gestart als bescheiden online startpunt voor verkoop op marktplaatsen zoals Amazon en eBay, heeft het bedrijf zich in de loop der jaren ontwikkeld en aangepast aan de veranderende behoeften.
Groei brengt verandering met zich mee. Door internationale uitbreiding veranderde de merknaam en werd de strategie aangepast op verschillende doeleinden in verschillende landen. Wegter stond voor de complexe taak om een merkstructuur te creëren die elk merk op hun platform voorzag van een unieke webshopomgeving. De groei van de webshops bracht een overvloed aan nieuwe taken met zich mee. Guy Wegter, Commercial Director bij Wegter Grootverbruik, vertelt hoe hierdoor de zoektocht naar een Webshop Manager begon: "Aanvankelijk dachten we dat onze Marketplace Manager ook wel de rol van Webshop Manager kon vervullen. Maar deze twee functies hebben elk heel verschillende verantwoordelijkheden en bleken niet zo eenvoudig uitwisselbaar te zijn."
Wanneer huidige werknemers ineens onverwachte taken op hun bordje krijgen, kan dat hun tevredenheid beïnvloeden. Het aanstellen van een extra medewerker kan de oplossing zijn en ervoor zorgen dat functies zorgvuldig worden gescheiden. Een win-win situatie voor iedereen in het team, ondervond ook Guy. "We realiseerden ons dat het aannemen van een specifieke Webshop Manager noodzakelijk was. Dit zou ook duidelijkheid voor onze medewerkers brengen en het beheer van de webshops aangenamer maken."
De start van de zoektocht naar een Webshop Manager kende zijn uitdagingen. Met name toen de partner van Wegter, verantwoordelijk voor vacatureteksten, een tekst opstelde die niet resoneerde met de beoogde doelgroep. Guy: "Geen van de kandidaten die op de vacature reageerde was een goede match. Het bracht ons aan het twijfelen: zelf intern alles afhandelen of een recruitmentbureau inschakelen? Het liefst doen we zo veel mogelijk intern en onafhankelijk van externe bureaus. Maar op sommige vlakken binnen HR zijn we nog in ontwikkeling en dan is het juist lonend om taken uit handen te geven."
De keuze om wél de samenwerking op te zoeken met een recruitmentpartner was dan ook snel gemaakt, aangemoedigd door een familielid dat Guy adviseerde om contact op te nemen met WisePeople. Omdat het ging om een nieuwe functie met veel verantwoordelijkheid en investeringen van het bedrijf, was het extra belangrijk om vooraf goed te onderzoeken welke kwaliteiten nodig waren en wie in dat plaatje paste.
Tijdens de gesprekken met WisePeople werd duidelijk dat deze behoeften nog niet volledig waren afgebakend. Guy:"Ik ben ervan overtuigd dat WisePeople heeft geholpen om helder te krijgen wie we nodig hadden. Hun adviezen gaven ons richting en vastberadenheid. Dit maakte ook dat de rest van de organisatie de nieuwe medewerker met open armen ontving en alles soepel verliep."
Een kandidaat die al snel in het oog sprong tijdens de zoektocht was Roy, een ervaren E-commerce Specialist. WisePeople’s Sascha en Elina gingen met hem om tafel om te ontdekken of hij inderdaad de juiste match was voor de vacature. De klik met Wegter’s bedrijfscultuur was al snel duidelijk, maar om ook zeker te zijn van een match op functie-inhoud werd een senior vakspecialist van zusteronderneming Adwise ingeschakeld. Deze specialist boorde diep in Roy's skills en ervaring om er zeker van te zijn dat hij niet alleen op papier, maar ook in de praktijk voldeed aan de eisen. Guy benadrukt: "Hoewel ik graag op mijn intuïtie vertrouw en een goed gevoel bij een nieuwe werknemer belangrijk vind, kan een specialist op het gebied van e-commerce veel beter de daadwerkelijke vaardigheden testen dan ik."
Roy onderscheidde zich naast zijn kennis en kunde vooral door zijn sterke eigen initiatief. Hij had spontaan een presentatie voorbereid over zijn visie op e-commerce en toonde hiermee zijn nieuwsgierigheid en energie. Guy: "Roy paste perfect bij de identiteit van ons bedrijf en dat maakte de keuze voor hem des te logischer."
Het enthousiasme van Guy kende even geen grenzen en hij overwoog zelfs om niet één maar twee van de voorgestelde kandidaten binnen te halen. Maar Sascha en Elina herinnerden hem eraan dat er niet voor niets eerst één vacature was gecreëerd. Ze adviseerden hem om eerst rustig te kijken naar de interne veranderingen die het aanstellen van een Webshop Manager met zich mee zou brengen.
Guy: "Het advies was: niet overhaast handelen en niet te snel verleid worden door indrukwekkende kandidaten die niet meteen noodzakelijk zijn voor het bedrijf. Dit was heel goede feedback waar ook de financiële afdeling erg over te spreken was, haha!"
Met de succesvolle aanstelling van Roy als E-Commerce Manager heeft Wegter een nieuwe fase ingeluid.
Kun jij ook hulp gebruiken bij het opzetten of uitbreiden van jouw marketingteam? Weet je nog niet welke functie de beste aanvulling is voor je huidige team? Of heb je vooral wervingskracht nodig bij het vinden en beoordelen van de ideale kandidaat? We helpen je hier graag bij.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking >