Je moet wel gek zijn om iemand aan te nemen die niet de ervaring heeft waar je om vraagt. Tóch deed manager Vincent dit. En hij heeft er geen moment spijt van gehad. Dit verhaal is een uitstekend voorbeeld van waarom het soms goed is om niet te focussen op het afvinklijstje, maar je te richten op de persoonlijke klik.
Vincent Boone is sinds april 2022 Manager Marketing & Communicatie bij Asito.
Vanwege een vrijgekomen plek binnen zijn team schakelde hij WisePeople in om de ideale kandidaat te vinden. Wij interviewden hem over de cultuurverandering binnen Asito, wat een werkgever aantrekkelijk maakt en hoe hij de zoektocht naar een nieuwe online marketeer heeft aangepakt.
Qua naamsbekendheid heeft Asito niets te klagen - met busjes die overal rondrijden en de naam op het shirt van eredivisieclub Heracles Almelo kent bijna iedereen het bedrijf. De uitdaging voor Vincent en zijn team ligt dan ook in het laden van het merk, zowel voor (potentiële) klanten als de employer brand.
De ADG Dienstengroep, waarbinnen Asito het grootste bedrijf is, stond in 2022 op plek 13 van de lijst met grootste werkgevers van Nederland. Van de meer dan 10.000 werknemers werken er zo’n 250 op het hoofdkantoor in Almelo. Om continu nieuw personeel aan te trekken is employer branding een belangrijke pijler binnen de organisatie.
“Je ziet natuurlijk overal een krapte op de arbeidsmarkt. Op het gebied van schoonmaakpersoneel, in de middenlaag en ook kantoorpersoneel. We hebben daarom onderzoek gedaan naar onze employer brand”, vertelt Vincent. “Je ziet wel wat verschillen tussen de groepen, maar vrijheid en een goede werksfeer zijn voor iedereen belangrijk.”
Binnen marketing lijken met name jongere werknemers lastiger te vinden en binden. Hoe ervaart Vincent dat? “Jongere professionals hebben andere eisen aan een werkgever. Zij willen werken bij bedrijven die iets toevoegen aan de maatschappij. Onze missie bij Asito is ‘samen werken aan een betere leefomgeving’. Dat is een heel mooi maatschappelijk thema wat echt iets zegt over wie we van origine zijn. We hebben als schoonmaakbedrijf misschien geen sexy imago in vergelijking met FMCG. Maar als professional kun je het merk echt verder brengen. Daar zit het verschil.”
Op verschillende vlakken is Asito aan het verjongen en moderniseren. Niet al te lang geleden kwamen de meeste medewerkers nog in pak op kantoor. De afgelopen jaren is echter de omslag gemaakt naar een informelere cultuur.
Vincent licht toe: “De oprichter van Asito vond dat je als vertegenwoordiger van het merk goed gekleed moest gaan. Dat betekende een pak met stropdas. Vanuit die periode was dat begrijpelijk. Maar zoek nu nog maar eens een online marketeer die strak in het pak gaat. Dat gaat je niet lukken. Als organisatie zijn we aan het veranderen. Waar het eerst not done was om op sneakers te verschijnen, is het nu bijna normaal.”
Om met Asito de volgende stap te zetten in online marketing en communicatie zocht Vincent naar verjonging in zijn team. “Heel veel mensen kennen Asito. Als merk deden we het goed op beurzen en offline campagnes. Maar online aanwezigheid hadden we nog niet. Toen de functie van Online Marketeer vrijkwam, zochten we daarom een proactief persoon die ons merk echt verder kon brengen op online gebied. We willen top of the bill professionals. Mensen die verjonging, andere ideeën en jeugdigheid brengen. Variatie binnen het team zorgt voor een goede dynamiek.”
Hoe bepaal je als manager wat je precies zoekt in een kandidaat? Voor Vincent stond op 1 dat het een persoon was die het merk online neer kon zetten én die natuurlijk binnen de bedrijfscultuur paste. “Persoonlijkheid is heel belangrijk. Asito is een grote organisatie. Daar moet je wel tegen kunnen. Maar iemand moet ook de inhoudelijke skills hebben. Online marketing is een breed vakgebied; je kunt content maken en op de socials zetten, of juist kijken hoe je op de trends kunt inspelen. Wij zochten iemand die actief terugkoppeling geeft en de verbeterslag naar nieuwe campagnes maakt. Als je als bedrijf die ambitie hebt, moet je geen junior aannemen. Qua tools was kennis van Hubspot het belangrijkste. Daar moest de kandidaat aan voldoen.”
Net als veel andere organisaties zetten ze de vacature eerst in hun eigen netwerk uit. Toen dat na een half jaar geen succes had opgeleverd, schakelde Vincent WisePeople in. “Op een gegeven moment duurde het zo lang dat het echt nodig was om een specialist erbij te halen.” De keuze viel op WisePeople vanwege de relatie met Adwise en de specialisatie op marketingfuncties.
De toegevoegde waarde van WisePeople werd al snel duidelijk. Elina stelde niet alleen de standaardvragen, maar ging ook diep in op wat Vincent nou écht zocht in een Online Marketeer. “Ze was heel scherp op wat we nou precies zochten. Ik merkte aan Elina dat ze wist waar ze over sprak als het gaat om online marketing. Dat vond ik echt een toegevoegde waarde. Omdat WisePeople middenin het online wereldje zit en weet wat er speelt, vond ik dat heel prettig samenwerken. Een algemeen recruitmentbureau heeft die ervaring niet.”
De professional die door WisePeople werd voorgesteld aan Asito was Jens. Opvallend genoeg had hij géén Hubspot-ervaring, wat toch een belangrijke eis was. “Ik vond het verrassend dat Jens werd voorgesteld. Als ik zijn CV had gezien, had ik misschien getwijfeld. Maar ik vertrouwde op de kennis en expertise van WisePeople. Zij doen het voorwerk en tasten tijdens het eerste gesprek met de kandidaat af of het een match kan zijn. Onze eigen recruitmentafdeling kan alleen oppervlakkig kijken of iemand in het profiel past. Soms wordt het dan een moeizaam gesprek. Een gespecialiseerd bureau zoals WisePeople weet welke kandidaten ze moeten voorstellen.” Het bleek een schot in de roos; Jens werd aangenomen.
Omdat de veranderingen binnen marketing zo snel gaan, is kennis van specifieke tools lang niet altijd een goede voorspeller van succes. Soft skills, persoonlijkheid en een fit met de bedrijfscultuur zijn veel betere indicatoren voor een goede match. Zo ook bij Asito. “Het gevoel dat je hebt bij een kandidaat is heel belangrijk. Iemand kan qua inhoudelijke kennis volledig passen, maar als je twijfelt of die persoon wel bij jouw bedrijf past, dan is het vaak geen lang leven beschoren. Zonde van de tijd en investering. Daarom is de cultural fit belangrijk binnen Asito. Het gaat uiteindelijk om de juiste mindset en dat iemand past bij de organisatie. Volgens mij is dat de goede combinatie. De rest kun je wel leren.”
Jens is op dit moment ruim een half jaar werkzaam voor Asito. Vanaf dag 1 wist hij zijn meerwaarde te bewijzen. Vincent vertelt: “Het kwam al snel naar voren dat Jens een heel ondernemend type is. Hij wil continu nieuwe dingen onder de knie krijgen op online gebied en het maximale eruit halen. Als hij bij me komt met ideeën, sparren we samen over hoe we die kunnen doorvoeren. Daar wordt hij enthousiast van. En die vrijheid geef ik hem, want uiteindelijk levert dat ons ook weer wat op.”
En hoe zit het met zijn Hubspot-kennis? “Jens zei tegen me: ‘Geef me een paar weken en ik heb Hubspot uitgespeeld’. Dat vond ik een hele toffe mentaliteit. En hij heeft het waargemaakt. Die nieuwsgierigheid moet eigenlijk in iedere marketeer zitten. Als je dat niet hebt, blijf je op hetzelfde niveau steken.”
Benieuwd hoe WisePeople jouw organisatie kan helpen bij het vinden van een (online) marketeer? Er zijn verschillende opties mogelijk: op basis van Inhouse Services, Detachering en Executive Search. Neem contact met ons op, we gaan graag eens met je in gesprek!
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking >